måndag 4 februari 2013

V I K T I G T

.
.
.




Idag är det 4:e februari och World Cancer Day. Cancer är något som de flesta av oss kommer i kontakt med på något sätt under livet. Något skrämmande som man absolut helst inte vill tänka på och som man ju kan låta bli att tänka på. Om man är frisk. Och om ingen i familjen är drabbad. Eller om inte vännen eller arbetskamraten är drabba eller kanske om man inte tänker på den där idolen som gick bort... Nej, vi tänker alla på cancer ibland och detta går liksom inte att blunda för! Kan man då göra något gällande denna sjukdom som drabbar så många? Ja det går att skänka pengar till forskning, det går att låta bli för mycket sol och cigaretter och annat som kan ge cancer, det går att bry sig om de som drabbas i din närhet och det går att checka sig själv regelbundet (gör det tjejer!).



KRAM




Fakta om cancer: Cancer är inte en sjukdom utan ca 200 olika. Varje år drabbas ca 55 000 människor i Sverige. Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor. 8 av 10 lungcancerfall är orsakade av rökning. Två tredjedelar av alla som får cancerdiagnos är över 65 år och risken att man någon gång drabbas av cancer i livet är 30%.

18 kommentarer:

Mitt vita hus & hem sa...

Hej
Ja cancer är nåt "skit" om man får uttrycka sig så, gör riktigt ont tänka på.
Förlorade min älskade moster i höstas, blev bara 57 år gammal, sen en vänn som gick bort 2010, bara 42....så jo, alla känner nog någon, eller någon annan som känner nån som har.
Varje bidrag är viktigt, ska själv skänka en slant, tack för att du skriver om det, kram Aina-Kristin

Milla sa...

Själv har jag återigen varit på behandling idag för att förebygga att inte få bröscanceråterfall. I ett år har jag var 3:e vecka troget hängt på onkologen, snart är det slut på det och kastas ut i ovissheten, fortsätta knapra hormontabletter med inte helt roliga biverkningar. Jag vill inte tänka cancer mer, och ser framåt men tänker även på alla dem som fortfarande är ovetandes, odrabbade... tills blixen slår ned från himlen en dag som det gjorde för mig. Och mitt konkreta råd till alla mina medkvinnor är: fokusera lite mer på hälsan därinuti istället för därutanpå. Och se över din sjukförsäkring.
Kram Milla

Natasha @ Northern Light Design sa...

TOTALLY LOL overhere....

GREAT!

Att vara någons fru sa...

Ja det är vidrigt med cancer, vidrigt.

Malin Tuvesson sa...

Min man har cancer fast i hjärnan, hjärntumör och har nu varit sjuk i 6 månader. Han ska fylla 40 i april men vi vet inte om så blir fallet. Tvärt vet vi redan att han inte går att bota så för mig och barnen och alla omkring är set bara en väntan. Han tillbringar sin sista tid i a f på det bästa stället, Gryta hospice i "småstaden". Livet är grymt orättvist, hemskt, f*n och allt därtill men vi tar en dag i taget och livet måste gå vidare för oss. Tack för en bra blogg, Petra.

Anonym sa...

Tack Petra för att du tar upp detta viktiga ämne. Jag tror att många inte tänker så mycket på cancer förrän man drabbas av det, antingen du själv eller någon i din närhet. Så var det för mig. Min älskade make drabbades i höstas och gick bort förra veckan då cancer spridit sig och cellgiftsbehandlingarna inte gett någon effekt. Så ofattbart så orden räcker inte till! Sorgen och saknaden är värst. Därför är forskningen så himla viktig så att de hittar något botemedel mot skiten!

/Maria

Johanna / Fru form o fix sa...

Viktigt och väldigt fint att du tar upp det!

axelina sa...

Min pappa gick bort för ganska precis ett år sen. Fick cancerbesked i juni 2011, i oktober 2011 fick han veta att behandlingen inte fungerade. Jag släppte allt och åkte hem för att i hemmet sköta om pappa hans sista månader i livet. Bästa valet att prioritera honom, men det var otroligt jobbigt. Att se sin pappa på det sättet... Cancer är förjäkligt. Finns inga ord. Det drabbar inte bara en person utan hela familjen, släkt och vänner. Jag hoppas verkligen att forskningen går framåt!

Anonym sa...

Fuck cancer...den sjukdomen har tagit halva min släkt! http://www.ungcancershop.se/

Anonym sa...

Håller med, fuck cancer!! Så grym och elak är den, känner två unga tjejer (mellan 30 och 40) som på bara några månader gått bort, den ena efterlämnade två små barn. Cancer drabbar inte bara den sjuka utan alla runt omkring, är livrädd för denna hemska sjukdom. Bra inlägg!! Kram Caroline

Anna sa...

Min faster är sjuk och de har dragit in bromsmedicinerna nu i dagarna, det "skenar" som de säger, vi kan inte göra mer...

Vad säger man, vad gör man??

Hon har två barn som är under arton, vill inte ens tänka på hur det blir för dem...

Nä, riktig skitssjukdom det där!


Anna




Anna sa...

Och tummen upp för inslaget, man fick iaf sig ett gott skratt mellan alla tårar :)

Riktigt bra App som det verkar!

Anna

Anonym sa...

Förlorade min mamma för snart exakt 8 år sedan, endast 57 år gammal. Hon drömde om barnbarn och nu har hon 3 st. Jag pratar med min 3 åriga dotter om mamma, och hon verkar förstå, att jag saknar henne oerhört, att mormor finns i himlen. I bland kommer hon bärandes på fotoramen med bilden på mormor, pussar henne och säger att hon är i himlen. Har en anna släkting som har lekumi och är dvårt sjuk. Gud vad jag hatar cancer - det är en så lömsk sjukdom.

Kram för finaste bloggen!!

JessicaE

dianasdrömmar sa...

Bra inlägg Petra. ett mycket viktigt ämne kram Diana

Anonym sa...

Ja, alla har vi nog någon när eller kär som blivit offer för cancerns hemska framfart..
FY!!!Hemska sjukdom.

Vi ger pengar till barncancerfonden, då det känns väldigt nära oss..

Hur som helst. Tänkvärt inlägg.

Kram/A

Kalkstenssommar sa...

Så fint av dig Petra att lyfta detta viktiga ämne! Att drabbas av cancer är som att falla fritt ned i ett svart mörker. Jag fick mitt besked för snart ett år sedan och det är en dag som för evigt kommer finnas i mitt medvetande. Ibland funderar jag över hur jag kom hit - ett år senare...

Tack igen! Du berör många med det här inlägget.

Kram L

Heléne - mitt så kallade liv sa...

Bra Petra! Så många läser dig och du når ut. Jättebra att påminna om sådant här så att folk kollar sig, påminner sian nära och kära och sig själva.

Anonym sa...

Tack Petra för att du använder den "bloggmakt" du har till att också lyfta tunga "viktiga" ämnen. Jag tycker inte att allt alltid måste vara helylle på en blogg, du får gärna visa att du är mänsklig och blir lycklig över ett nytt klädesplagg eller helkväll ute med vänner. Men all cred till dig som stöttar oss som drabbats av det ofattbara. Kram