måndag 8 november 2010

ATT HA ETT KINASKÅP ELLER INTE - DET ÄR FRÅGAN

.
.

Just nu i matsalen - nytt skåp! Nyss stod ett vitt halvmånebord här, som förra veckan var svart... Älskar btw tavlan med skatterna. En riktig favvis som jag vann hos den söta söta bloggisen Jannice för ett år sen ungefär!



Toodelooo nya Novembervecka!


Ny vecka, nya möjligheter och nya små, men ack så viktiga, beslut!:)

Alldeles nyss knackade det på dörren här hemma och utanför stod två söta "flyttgubbar" kånkades på mina föräldrars antika kinaskåp! Jag får det (om jag vill ha det) tydligen men frågan är: vill jag ha det? Det är en fint gammalt skåp inhandlat på NK för några år sen.... Känns ju lite "Daystil" med såna här slitna asiatiska skåp och den stilen tokgillar jag ju....men det är ju ganska stort...och grön-beige-svart...Svårt! Hjälp mig, vad tycker du rara bloggis att jag ska göra? Är det en "keeper" eller inte?



Flisan imorse i ny varm vinterjacka från Mini a Ture (köpt hos Babyshop) och nya vinterkängor från Ecco.

Nu ska jag gå till skolan och hämta mina stora små skatter! (Det var riktigt riktigt sugna på att gå dit imorse, efter att ha haft höstlov en vecka - kul:) Sen blir det en liten tripp till djuraffären!

Vi ses snart och till dess - ha det bäst!


KRAM


Psst, Filmen S.A.T.C 2 - jisses vilken besvikelse! Så där skulle de ju aldrig ha gjort filmen, den kändes ju mer som Austin Powers än skönt feelgood & "girlie"!!!



68 kommentarer:

sara sa...

Hej!
Såklart ska du behålla skåpet och måla den gröna stommen svart/grå (helgerån, men ändå! ;D), behåll resten som det är och den kommer vara supersnygg!
;D

Emma från Kastberga sa...

Absolut en keeper tycker jag:) Du kan ju alltid måla det, om du inte gillar färgen!

Kram

Maria Krusagården sa...

Skåpet var ok,men kanske i en annan färg..och jag antar att det inte är ett skåp du vill måla om.Håller med om S.A.T.C 2..
Maria

Jessica sa...

Jag tycker inte om skåpet i nuvarande utförande. Hade det varit i en annan färg, typ svart eller grått hade det kanske varit finare. Men annars är det inte en keeper i mitt tycke och smak. Lycka till, du kommer med alla säkerhet få en massa olika råd och åsikter ;-)

Ha en fin dag!

Kram Jessica

Fro (Idyll på landet...) sa...

Kjempetøft skat! :) Og så nydelig bilde av de tre søte små!

Klem

Anonym sa...

Hej keeper så fint som det är. Allt behöver inte vara svart eller vitt. Tycker om när det händer något oväntat i ett hem det är då det blir personligt. Och det är bra med förvaring.Ha en bra dag Lena

Anonym sa...

IT´S A KEEPER !!!!
Hur snyggt som helst, det perfekta brytet!

Jag är en "strong beliver" av att sätta in ngt gammalt, antikt eller ärvt för att skapa ett personligt hem.
Det är lätt hänt att ett snyggt stylat hem blir lite opersonligt annars, man behöver bryta av lite för att det ska bli "sitt alldeles eget".
(Med det inte sagt att ditt hem är opersonligt!)
Dessutom älskar jag den asiatiska touchen överlag. :-)


Kram Petra i Storstan

Anonym sa...

Fint men är det verkligen Philia-style??
Ann

Anonym sa...

Hej Petra!
Skulle vilja se en bild över hela rummet inklusive skåpet! Svårt att avgöra helhetsintrycket. Klart skåpet är helt underbart, skulle inte måla det, men vad har man i alla dessa små lådor!!
Camilla

Mitt skabbiga chica hus sa...

Underbart skåp, men jag tror faktiskt det måste philias till lite;o)

Visst det är galet att måla ett antikt skåp, men om du bara målar liiiite så kanske det inte ses som lika allvarligt;o) Jag gillar basen med det slitna grå gröna men hade nog själv gjort något med själva lådfronterna. Vill du inte måla direkt på fronterna kan du ju lätt klippa ut i suuupertunn mdf och bara sätta på fronterna. Så är det ju bara att plocka bort om skåpet ska säljas vidare eller så.

Måla svart? Griffeltavlefärg för att skriva med den tunna vita fina pennan från granit vad som finns i varje låda? Ja, du har säkert fler ideér. Eller klipp till vackra tapetprover (gratis) i philiastyle och sätt dit med självhäftande tejp.

Kram!
Mia

Caroline sa...

Lådfronterna hade jag målat om i en passande färg till ditt hem. Hade blivit kanonfint :)

Daniella Witte sa...

BEHÅLL DET! Allt går att måla om och skåpet är jätte fint i sin modell med alla sina lådor.

Anonym sa...

Underbart skåp och du ska INTE måla om det. Ditt hem behöver lite mer personlig, inte nyköpt, touch och färg. Kanske inte rätt för de sociala ytorna dock, vore perfekt för hallen om det får plats - även ur förvaringssynpunkt. Keeper! Kram Elin

Mina Finaste... sa...

Keep it!
Du kan alltid låta skåpet "bo in sig" lite och sedan ändra efter tycke.

Håller med dig om SATC2 :( Jag hade sett fram emot uppföljaren massor men kände mig nästan lite lurad efteråt.

Tips på en film som jag däremot tyckte var fee-good på riktigt är the last song...

http://minafinastesaker.blogspot.com/2010/09/morgon-i-uddevalla.html


Ha en skön kväll!
Kram

Anonym sa...

Jag har grav kinatecken-fobi. Jag bara hatar't så jag kan nog inte riktigt vara pålitlig i denna fråga :) Skåpet är fint (om man tänker bort kinesiskan!) men jag vet inte om färgerna smälter in så bra. Visst är det jättefint med kontraster men det måste funka också. Jag är inte säker på att det här funkar, behöver nog se fler bilder och "vänja mig" först.

Lycka till!

Sofia

Mejrams! sa...

Absolut en keeper men bara om du inte målar om det. Skulle bli en bra brytning tror jag i ditt hem. Ett hem får inte bli för stylat, där allt är matchat, stor risk att opersonligheten smyger sig in. Hur läckert som helst om du frågar mig. Ha en skön dag!/Merja

Annika sa...

Absolut en keeper. Tror inte du ska måla om det, tror att du skulle ångra dig då. Tycker att det passar in i ditt hem. Som flera andra tidigare skrivit så ska det in lite personliga, udda grejer för att lyfta det hela och få in lite personlig gnista. Låt det stå ett tag och känn efter. /Annika

Anonym sa...

¨Hej !
Min första tanke, när jag såg ditt fina skåp, var att det skulle passa perfekt i ett sovrum. Tänk så mycket förvaring för alla små saker man har... Om jag var som du, skulle jag låta skåpet sätta stilen när ni gör om i sovrummet...

Anonym sa...

Frågan är: tycker DU om skåpet? Tycker absolut INTE att det ska "stylas". Håller med flera av ovanstående talare....... det behövs en personlig touch men tyvärr blir den inte personlig om du inte själv gillar skåpet. Då står det ju bara där för att det råkar vara en udda sak som "man borde gilla" för att inredningstidningar säger det. Lycka till! Katarina

Angie sa...

Hej! Jag har följt din blogg ett tag nu du är en favorit!!Jag har själv börjat blogga lite smått har blivit inspirerad av dig :-).....skåpet passar jättebra hos dig, men det passar nog bättre om du målar det grått el svart så det passar in i rummet, en ljusare nyans på lådfronterna så kinatecknen försvinner, sen byt handtagen till liknande som du har i köket då blir skåpet kanon!! lycka till! Kram Angie

Anonym sa...

Passar såå bra!! Kul med lite annat hos dig. Det verkar annars som att du bara köper grejer för att det är i svart eller vitt. DU HAR INTE SPECIELLT PERSONLIGT eller annorlunda utan som många tyvärr försöker efterlikna. Titta i tidningar, svart/vitt bye bye..

Mia sa...

Ha ett kinaskåp, ABSOLUT! Men absolut inte måla om det, det är charmigt som det är, plus att det förlorar i värde. Härlig sida du har philia och vi är många här ute som följer och diggar dig!

Katia sa...

Hallo! I love your blog. I'm a swiss woman and look every day your blog. I like your style, your home and i take so many fantastik idea for my home. You have a beautiful family and very lovely kids!!! A big big kiss from Katya

Lina sa...

Jag tycker att skåpet är urläckert (och vad praktiskt med alla lådor). MEN "kinatecknen" gillar jag inte alls.
Men de är ditt skåp, känn av. Låt det mogna. Sedan finns de ju möjlighet att göra en temporär förändring av lådfronterna. Om du som jag inte gillar de kinesiska symbolerna.

Erika i Villa Lilja sa...

Jag tyckte skåpet var vackert och ännu mysigare eftersom det kommer med en liten historia.
Men det är ju svårt att säga bara från en bild, det är ju du som måste "känna av" skåpet. Lycka till.

Design elise sa...

Du ska absolut behålla skåpet! Det är jättefint och du som är så bra på att måla, fixar lätt till det! :) Vill också passa på att tacka för en jättefin blogg! Varm kram Elise

lyckebrants lycka sa...

Ja, svårt.
Men det ser i alla fall ut på bilden som om det passar in ganska bra tycker jag.
Det är ju faktiskt kul med lite orginella möbler.

Spar det och låt det sjunka in litet tag.

Ha det
Rose-M

Anonym sa...

Continuity of style and color is one of the strongest point of "House of Philia" style - keeping the space whole, flowing and focused on the people not the furniture. This looks like a nice antique for someone else who has a global eclectic or Asian style.

Anonym sa...

Vilket vackert skåp! Och jag tycker liksom flera andra här att det absolut ska få vara precis som det är, alltså INTE målas om. Det är blandningen mellan nött och nytt som gör ett hem personligt, och detta skåp verkar ju ha en familjehistoria också. Behåll, behåll, behåll säger jag! /Hanna

Anonym sa...

Jag tycker du skall spara det och låta det mogna!
Behövs lite mer "udda" och annorluda saker hos dig, tycker jag.
Det är för mycket "magasin" hemma hos dig som det är just nu. Snyggt absolut, men ingen personlighet, bara design och populära ting som är inköpta just för den skullen.

Malin

eva sa...

SKA DU BEHÅLLA SKÅPET SÅ BEHÖVS DET NOG MÅLAS OM.KANSKE LITE SYND.
EVA

Anonym sa...

Hade jag varit du så hade jag absolut behållt det och definitivt inte målat det. Det är kanonfint som det är.
Håller du inte med så skicka det till mig ;)
KramC

Elin - Ett Hem sa...

Hej,
Jag gillar inte skåpet, det känns inte som om det passar in. Men om du tycker om det så ska du givetvis spara det. Men eftersom du frågar så gissar jag att du är tveksam till det. Kanske bara en vanesak... I övrigt så tycker jag du har ett helt underbar hem!
/Elin

Anonym sa...

Skapet var kjempe fint, men hadde vært lettere å sett om det passet om du kunne tatt ett bilde på avstand for å se helheten!!
Heidi

Anonym sa...

Kinaskåp + svart färg = Keeper!!

Anonym sa...

Hej, igen !

Jag skickade en kommentar tidigare. Jag föreslog då att skåpet kan passa i ett sovrum... Lite senare slog det mig att det finns faktiskt kinesiska toile-tapeter som är jättefina. Det kanske kunde vara något ? På Tapetorama finns en tapet från Marvic textiles som heter "Toilet de Chine Black" Kolla in den ! Lycka till. Gå på magkänslan.

Det vita dårhuset sa...

Hade det inte varit för alla kinesiska tecken på lådorna hade det varit underbart men inte som det är nu......

kram Erika

LOPPISLIV sa...

Skåpet är absolut en keeper!! Det är ju helt underbart charmigt med alla sina små lådor, du kan ju alltid måla om det...lite iallafall om du nu inte vill ha det grönt. Måla de gröna lite matt svart hade nog blivit snyggt. Lite philia styling gör nog susen :-)) Vad synd att filmen inte var lika bra som 1:an men så brukar det vara. Nu ska jag baka kladdig chokladkaka som du visade recept på, såg mums ut. Ha en fin kväll, idag är det svenska hollywood fruarna, heja heja, sååå rolig underhållning tycker jag :-)) Kram kram Paula

Anonym sa...

helt klart ska det stå kvar och våga inte måla om det... Det var jätte fint och jag tyckte det gjorde det där lilla extra.

Marie-Louise sa...

Verkligen fint.Spara det.Det verkar bli lite mer liv i ditt hem med det.Du har ett fint hem men lite stelt i min smak så detta ser ut att bli en riktig mysfaktor.Kram

Anonym sa...

Nja, om det inte känns rätt från början så är det kanske inte rätt att behålla... Jag hade inte gjort det. Tack för härlig blogg! Kram Mia

Anonym sa...

Hej!
Mitt råd är att gå på magkänsla!!!Skåpet är häftigt o annorlunda du blir säkert ensam om det, bara det är kul!!Helheten är superviktig!!Det är ju lite synd o måla det då tror jag det ser ut som vilket indiskt som helst som blivit ommålat!!hoppas du förstår hur jag menar!!Kom ihåg att det är alltid lite kul att vara ensam med nåt i denna "kopierings"värld//trevlig kväll

Anonym sa...

Hej P!
Behåll skåpet, gammalt å nytt blandat är toppen och ger skön känsla! S.A.T.C 2 är precis lika tokbra som ettan, helt underbar tycker jag!!!!
Annsofie

Mia sa...

Jag håller verkligen med. Det fanns liksom ingen story i andra filmen, det var så otroligt dåligt skrivet. Ettan är ju jättefin så det kändes som de förstörde SATC lite med det där skämtet.

Anonym sa...

Tycker inte.
Dessutom tvekar du.
Du skulle inte köpt det själv.
Är affektionsvärdet mycket högt?
Nej.
Alltså inte.
Tycker jag!
Anna

Signe 1 sa...

håller med dig om satc 2, såg den igår...riktig flopp om man jämför med 1:an...trist!

kramen s

Ica sa...

Inte så förtjust i skåpet som många andra verkar vara. Känns inte riktigt Philia. Halvmånebordet var perfekt :-)
Kanske gör sig skåpet på annan plats i huset, i hallet eller ngt sovrum...
Och SATC2 var absolut en besvikelse...men scenen med Aidan gör att jag kan bortse från det ;-)
Kram Ulrica

Anonym sa...

Folk är tokiga. Den är supersnygg ju. Gör inget med det, behåll det som det är. Man behöver inte måla om allt och allt måste inte vara svart eller vitt.

:)

Stina sa...

Den är helsnygg och bryter av så fint.:-)
Stina

Anonym sa...

Hej Petra! vill först bara säga att jag verkligen uppskattar din blogg,härlig cool mix av allt fint!
behåll skåpet som det är,en twist på det svartvita temat! är ju ganska mkt day stil också.
men kanske en annan tavla typ gulaktig fjäril med svart tunn ram kanske? mvh Hannah

Anonym sa...

JÄTTEFINT skåp, det är klart att du skall behålla det! Dock skulle jag måla om dom gröna delarna vita... men behåll luckorna som dom är.

KRAM Fröken M

Anonym sa...

Super fint och personligt skåp = allt behöver inte vara svart och vitt. Jag tycker att det skulle passa jättefint och bryta av på ett bra sätt i ditt fina hem SNÄLLA förstör det inte genom ommålning då är det bättre att inte behålla skåpet ! tack för en inspirerande blogg.

Anonym sa...

Känns som att en sådan annorlunda, personlig möbel är PRECIS vad ditt stilrena svart/vita hem behöver. Måla det INTE, det är underbart som det är. Någon föreslog typ en tavla på en citrongul fjäril ist över. Tycker jag med!

/Greta

Carola sa...

ja jag är sen att komentera, men ser att i princip alla sagt vad jag just tänkte säga.. Keep it!
det gör en sådan tokfin personlig touch, som det är eller ommålat - du bestämmer men fiiint är det!

//Lady-G

Anonym sa...

Hej! Jag tycker att möbeln utgör en nice brytning bland allt svartvitt (som jag älskar), en personlig och annorluna möbel som kommer att få många beundrande bickar! Behåll den, sen om det känns heeelt fel sen så är det ju bara att ge tillbaks den till dina föräldrar :) Kram

Nanna sa...

KEEP :)
Synes ikke du skal forandre det, det er vakkert som det er! Kanskje du skal "venne deg til det" i et annet rom først, men synes absolutt det har DAY stil, og som andre sier, alt trenger ikke vært hvitt/svart.

Sandra sa...

Skåpet är helt fantastiskt, att måla det vore verkligen ett helgerån! Allt behöver väl inte vara svart och vitt, det bryter av fint hemma hos dig, tycker jag. Och vill du inte behålla det, kan du sälja det till mig.

Anonym sa...

Hej, tycker INTE att skåpet passar in i huset. Gillar gamla apotektsskåp i mörkbrunt el. vitt men inte asiatisk i den där färgskalan. Tänkte först att "vad håller hon på med" men sen såg jag att du inte bestämt dig om du ska ha det kvar eller inte. Lycka till att ta ett beslut som du inte kommer att ångra! //J

Anonym sa...

Jag tycker skåpet ser för stort och lite plottrigt ut med alla tecken på lådorna, sedan om man är osäker från början brukar det inte bli bra senare heller.

Ditt hem är för övrigt såå vackert! Visst, många statusprylar som "alla" vill ha enligt inredningstidningarna, men ack så klassiska många av dessa prylar är - och svårare än man tror att få till det så bra som du, även fast det mest är bara svart och vitt. Fortsätt med din stil, men gärna med lite färg ibland, som de lila accenterna i vardagsrummet, det var supersnyggt och inspirerande!

Anonym sa...

För mig är det ett "Njaaa".
Passar det hos dig? Det skiljer sig en del från din övriga stil kan jag tycka.
Snyggt men kanske inte just hemma hos dig...?
Sorry!
:(
/S

Anonym sa...

Jag tror du känner om ett par dagar hur du vill ha det med skåpet. Hittar du inte en bra plats inom den tiden så är det nog inte din grej helt enkelt.

Kram/Camilla

malin sa...

Behåll det, precis som det är!

Gro sa...

Njaa...
Vanskelig å se på et nærbilde. Min første tanke var at et skap hadde passet, men ikke dette kinaskap. Heller et gammelt fransk framskap...

Jeg synes slike skap er kjempefine - i rette miljø.

La det modne noen dager, P - virker som du tviler litt...

Anonym sa...

It breaks your style, all of a sudden your eye stops like brakes on a car! It is a foreign object in your design!

Anna Inreder sa...

Behåll det det är fantastiskt!
Kram Anna

Elina sa...

Fint och helt rätt som det är, behåll det! :-)

Sophie sa...

Personligt som det är, vill du Philia till det hade jag målat lådfronterna, stommen är fantastiskt vacker! Lycka till!

Anonym sa...

Måla INTE om skåpet.
Vill du inte ha det så finns det många andra som verkligen älskar dessa skåp. Sälj det istället för att förstöra det.
Skaffa en IKEA-möbel och måla på istället.