fredag 3 december 2010

T.G.I.F

.
.



(Mmmm, ibland känns som det är helt okej att säga precis vad som helst på nätet, som "anonym"....)



Hej Fredag!



Denna fredag är verkligen såå välkommen! Visst är det en skön känsla med just fredagsmornar? Heela långa helgen väntar och nu har vi ju dessa mysiga adventstider också.

Här i Småstaden snöar det såå fint just nu utanför köksfönstret med stora flingor som dalar sakta... Blev lite full i skratt nyss, när jag gjorde frukost till alla, för vårt pepparkakshus ligger fortfarande på köksbänken i delar omonterat och tar massa plats! Måste fixas a.s.a.p innan nån viktig del krasar....(har man tre skatter så är det vääldigt lätt hänt:)



Hos oss just nu denna decembermorgon - hela världen är vit! Både ute och inne:)

I burspråket hänger just nu dessa söta vimplar och hälsar alla som kommer in God Jul!:)


Lilla Bea rycker mig just i morgonrocken så nu ska jag ta tag i den sköna fredagen här!

Njut din dag kära bloggis!


KRAM


P


Psst, Tusen tack alla ni fina raringar som skriver så mycket snällt. You make my day!!!



.

56 kommentarer:

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Ha en underbar fredag!
Lycka till med pepparkakshuset :-)

Kram från Australien♥

Anonym sa...

Bara så att Du vet.. Du är bäst.
Kram från L

Anonym sa...

Hei og god morgen:)

Mennesker som skriver under anonym er feige mennesker og definitivt full av sjalusi og misunnelse!
Bloggen din er så innbydende og lekker!
Ha en hærlig helg!

Klem, Merete

17 Cherry Tree Lane sa...

Ha en skön fredag och lycka till med ihopsättandet av pepparkakshuset! Din blogg är underbar!
Kram C

Vitt för själen sa...

Du verkar så stark Petra!
Må så gott <3

Anonym sa...

Hej P
Ingen morgonrunda ännu.
Jag är en anonym läsare, vilket flertalet är, hoppas du är, lite tacksam för att Vi finns!
Jag gillar inte heller det Neg. Men vi är!! olika och måste så få vara.
Ut och rör på Er tjejer för det är ni värda.
Ha en fin Dag Alla!

Anonym sa...

Hej snygging och trevlig helg till dig!!

Puss & kram,
Helén

Anonym sa...

Hallå där! TGIF.. Håller jag med om! :-) För ett tag sen läste jag kommentarerna du fått efter ett inlägg..Herrejisssus!! Du får verkligen skrämmande många konstiga svar och frågor!! Att du orkar fortsätta?! Det är verkligen duktigt gjort tycker jag. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att skriva till en annan människa att dom har för lite färg hemma eller något annat i den stilen..Kan folk inte lära sig att man klickar sig vidare till en annan sida om man inte gillar det man ser??
Ha en fab fredag nu! :-)

[room] by sofie sa...

Hej Phila!
Kan bara instämma, känslan av att helgen ligger framför fötterna är fantastisk :)! Jag har min stora tjej hemma idag och vi ska till Ikea här i Aarhus, mjukglass och mys står på schemat, hihi!!!

Just nu har jag en TÄVLING hos mig.
http://roombysofie.blogspot.com/2010/12/vinn-din-basta-bild-i-canvas.html

Jag länkade till dig som inspirtation, eftersom du har just en fin canvas på dina skatter! Jag bara älskar min som jag klickade hem.

Kram och trevlig helg!
Och du skit i alla avundsjuka, bittra människor! Keep up the good work :)

Anonym sa...

Alle har rett til å si sine meninger akkurat slik som alle som vil kan starte sin egen blog. Har man først tatt valget og laget en blog må man også tåle kritikk og ikke leve i en boble.Om man ikke tåler diskusjoner og andres meninger så kanskje man skulle finne på noe annet.
hilsen anonym

MOKKASIN sa...

Jag häpnas också över allt elakt vissa människor tar sig tiden att skriva. Har man inget annat för sig undrar man ju verkligen...
Hoppas du lyckas slå det ifrån dig och inte bryr dig allt för mycket. Lättare sagt än gjort, jag vet. Men det är inte värt det.
Ha en härlig helg!
Kram!

Psst. Fin den sista bilden är!

Anonym sa...

Håller helt med ovanstående norska talare. Tycker varken Petra verkar särskilt stark eller mogen. Vore hon stark på riktigt, skulle hon inte reagera på allt det negativa folk får lov att tycka. Och så det ständiga "tack ni ullegulliga girls som skriver sååå mycket positivt till mig". Bah! I mina ögon är du riktigt falsk, men nog f*n kan jag inspireras av bilder ändå. Precis som vilken skvallertidning som helst..inspireras av modet men kanske inte allt det andra galna...

Mitt skabbiga chica hus sa...

MY GOD!
Nej nu Petra tycker jag det är dags att du kopplar på kommentarsgranskningen för att bli av med alla surnuckor. Då kommer dom tröttna.

This is YOUR place.

Och tack för 20%, har funderat länge på att slå till kanske är dags nu:o)

Jag som alla andra förstår att du får mutor, men så länge som du bara väljer saker som är DU och som du kan stå för och inte börjar visa upp typ färgstarka blommiga gardiner så är det fine by me. Där går gränsen för köpt och inte tycker jag att man fortfarand är sig själv. Klart man ska ha lit cred för att man har en bla blogg!

kram!
M

Anonym sa...

You go girl!!!
God jul vimpeln är så fin!!

Kram Kattis

Skönt Hemma sa...

Åh så mysigt det ser ut, välkomnande med den underbara vimpeln. Älskar ditt hem!
Ha en skön fredag tillsammans med familjen :)

Kram

HOUSE OF SVEA sa...

Jag blir alldeles förvånad över dessa människor som uppenbarligen störs av denna blogg och jag blir än mer förvånad över att ni gör ett val varje gång ni trycker enter och går in här och kikar och ni tar er tid med att läsa inlägg efter inlägg. Ett tips från mig till er, sluta kika in här och låt oss som gillar denna blogg få den positiva upplevelse som det är tänkt att det ska vara!

Oftast grundar sig sådan bitterhet oftast i avundsjuka. Självklart ska var och en ha sin åsikt men ibland finns det gränser!

Jag gillar bloggen skarpt och du verkar vara en smart och klok tjej Petra!!

Anna

Sara sa...

Hej Petra.
Du har en fantastisk och inspirerande blogg och det är ju bara till at se på din statistik, du gör ju ett bra jobb annars hade inte alla dagligen gått in här=)

Mitt bästa tips är att godkänna alla kommentarer som skrivs och helt enkelt ha en "noll tolerans" till kommentarer som skrivs av ren elakhet ( ja lite kritik som är godhjärtat tycker jag är OK).

Sånt här smittar av sig så när en "går igång" med skit här inne så är det så LÄTT för alla anonyma, fega att bara hänga på.

Jag går in här för att du sprider glädje, tyvär drar all negativitet som grundar sig i ren avundsjuka ner det hela och jag blir irriterad!

Massor med kramar till dig!

Miriam sa...

Vill bara säga att jag verkligen gillar din blogg! Jag bor i Sydafrika och kan inte shoppa någon av de fina sakerna du visar upp på bloggen, men jag känner mig inte mindre inspirerad för det!

Anonym sa...

Hej Petra!

Vi är ett tjejgäng som följt Dig länge och gillar din blogg. Vi har kikat in dagligen och det har varit kul att se vad du hittat på varje dag, men vi håller med om att bloggen förändrats och att det blivit mycket köphets.

Du har varit rolig och charmig och en tjej med glimten i ögat men lite av det har falnat...vad har hänt?

Vi kan förstå att många vill annonsera och vem skulle säga nej till det, att tjäna pengar på något man har som hobby. Vi tar annonserna med ro men undrar om Du alltid shoppat mycket? Kommer Du nästa vinter att köpa ytterligare 4 jackor, du verkar vilja byta ofta, och säljer Du då dina 4 jackor vidare eller har Du en stor garderob där Du har allt kvar?

Bilderna på ditt hem är i alla fall jättefina och Du har näsa för stil och smak och bloggen är snygg layoutmässigt. Vi undrar också vad DU arbetar med?

För Er som tröttnar har vi ett jättebra tips, kolla enbart på de fina bilderna de dagar Ni tycker det blir "för mycket", det ger inspiration och ro i sinnet med fina bilder.Läs inte kommentarsfälten.

Ett annat tips är att börja läsa Malenamis blogg istället, hon står stadigt på jorden och har inte denna hets runtomkring sig.Den är sååå bra!

Självklart så förändras och utvecklas man som människa men vi saknar verkligen den gamla Petra som fanns i början av denna blogg och vi hoppas att inte bloggkändisskapet stigit Dig åt huvudet. Vi tycker också fortfarande ; You go girl!

mvh Tjejerna söderut

Anonym sa...

Ursäkta kommentatorn ovan men Melanami är ju en av de mest supersponsrade bloggar som finns i bloggvärlden!

Elin sa...

Frågan är väl inte om tjejen som har bloggen är "stark eller mogen" som någon av er skrev här, vad spelar det er för roll? Utan vad finner man för glädje i att gå in på en blogg som man inte gillar och bara gnälla? Var är Eran självkänsla? Det är så tragiskt när ni försvarar er med att "alla har väl rätt till en egen åsikt". Ni är väl vuxna människor?? Elaka kommentarer och åsikter som gör människor ledsna är inget annat mobbing!

Anonym sa...

Hej igen!

Vi som skrev om Malenami menar att hon verkar vara en underbar person.Naturlig och står med fötterna stadigt på jorden och tex att banta är inte det viktigaste i livet. Det är ok att vara lite mullig och hon bjuder gärna på "verkliga osminkade" bilder, tex från ridturen. Vi skrev också att vi tar annonnserna med ro, vi springer inte och köper det som P promotar. Det var köphetsen vi menade, förut var det mer tips och inspiration, som vi gärna återser.Att tjäna pengar på sin blogg är ok skrev vi./ Tjejgänget

Lizzy sa...

Malenamis blogg tilltalar mig inte alls, Petras gör det verkligen! Herregud, kan inte ni som stör er så mycket gå och läsa något annat! Eller ägna er åt lite självrannsakan! Jag förstår inte hur man kan slösa så mycket tid och energi på att kritisera andras bloggar. Det är Petras blogg! Hon skriver vad hon vill i den, passar det inte så kan man väl skita i att läsa då. Herregud.

Anonym sa...

Om den här bloggen skulle "censureras" så fort någon skriver en kommentar som inte är enbart uppskattande och positiv, så tänker i alla fall jag sluta läsa. Webben är frihet under ansvar. Och själva syftet med en blogg är att man ska kunna inbjuda till respons från läsaren.

Man ska givetvis inte skriva några elaka personliga påhopp, men man har rätt att säga även om man inte tycker något är bra. Man ska inte behöva få till svar "far å flyg om det inte passar" för det!

Jag hör till dem som verkligen uppskattar HoP-bloggen, alla underbara bilder, den trevliga och personliga texten. P har verkligen en härlig smak och stilkänsla. Men jag får en trist klump i halsen ibland av att nästan varje inlägg kretsar kring något nytt dyrt och lyxigt "inköp". Och det handlar inte om avundsjuka. Även om jag vore mångmiljonär så skulle jag inte vilja konsumera på det sättet.

De som skriver att alla som skriver något negativt är elaka avundsjuka surnuckor, är otroligt aggressiva och helt fel ute. Jag håller med de som tycker att har man en populär och välbesökt blogg så ska man också kunna ta kritik och diskussioner (absolut inte elaka påhopp) och inte bara låta allt "rinna av" en.

Men jag förstår att HoP lever gott på att ha sin "beundrarskara" som vill ha allt hon har, eftersom hon naturligtvis tjänar på det. Ju fler som shoppar de märken hon nämner i var och vartannat inlägg, desto mer tjänar nätbutikerna på det. Och desto mer gratis-varor får hon. Jättebra för henne och för nätbutikerna, mindre bra för alla vi "vanliga" och våra plånböcker. Såklart att man blir lockad av de vackra stylade bilderna som visar upp alla fina saker... och köper man reklamen så är det upp till var och en. Vi andra får nöja oss med att njuta av de vackra bilderna och den trevliga texten, och "sila reklamsnacket" och lock-erbjudandena så gott det går.

Jag hoppas HoP fortsätter med sin inspirerande blogg, men det skulle kännas ärligare och "trevligare" om hon kunde stå för att det faktiskt är en reklamfinansierad och sponsrad bloggverksamhet.

Slutligen: vi som skriver anonymt gör det nog i första hand för att slippa bli trakasserade sedan av alla stridslystna argbiggor här bland kommentarerna, som inte tål att man inte hela tiden bara gullar och "stryker medhårs".

Hälsningar från en som tänkt till

Anonym sa...

Hei

Interessant diskusjon. Har fulgt bloggen litt og synes den har fine interiør bilder. Forsåvidt synes jeg det er interessant at en voksen dame tar bilde av seg selv i div antrekk og legger ut på internett[bekreftelsesbehov?] den delen skjønner ikke jeg helt,- så blir en masse damer engasjert og synes så og så, det må man forvente da.
Uansett synes jeg det må være rom for alle kommentarer tror det er vanskelig å styre en blog til bare å bli feel good da blir den ikke 100% ærlig.

jenny ~ mammanochkidzenpunktse sa...

Jag orkar inte ens lägga mig i diskussionen här ovanför. Tycker det är sjukt löjligt. Som jag brukar säga. Gillar man inte det som skrivs eller visas. LÄS DÅ INTE BLOGGEN!

Ert vardagsrum gör sig kanonbra i vinterskrud. Gillar allt jag ser. Vimpeln är för söt alltså!

Puss!

Therése sa...

En fundering bara - alla som har en negativ åsikt om en blogg har inte det för att de är avundsjuka! Det är som ett automatiskt svar så fort någon uttrycker något annat än beröm: "äh, det är bara avundsjuka!" - nej, faktiskt inte, ibland tycker man bara annorlunda än bloggaren. Får man det..?

Det här med reklam och sponsring i bloggar är ett ämne som kommer och går i debatten. För egen del har jag blandade känslor - visst kan det vara bra att skriva ut var saker är köpta t ex. Men bloggar som är proppfulla av reklam blir ganska snart tråkiga - då blir det mer känslan att personen som skriver gör det som jobb och inte för sin egen skull. Men bara för att man inte gillar att en blogg innehåller en massa reklam så betyder inte det att man tycker att hela bloggen är skit. Allt är inte svart eller vitt! Det är väl inte så svårt?

Anonym sa...

Hej alla!

Hur kan man tycka att någon som skriver om magsjuka, trotsålder och pepparkakshus har blivit till sig över sitt kändisskap! Jag tycker Petra står stadigt på jorden, sen om hon gör det i ett par Hunterstövlar och en odd molly jacka...spelar det nån roll? I like you!!:)

Lots of love, Trinna

Anonym sa...

Du är KÖPT PETRA!
Är det någon där ute som sett filmen THE JONESES? Petras liv påminner om den filmen. Allt ser fint ut på ytan. Och hon är såld för gratis varor från olika företag.
Bloggen HOUSEofPHILIA är SÅLD!
OBS! Se filmen och se deras likheter.

Anonym sa...

Var har du köpt den ursnygga vita adventsljusstaken??

Katarina

Anonym sa...

Jag håller med " en som tänkt till" Med att det skull kännas ärligare och "trevligare" om hon kunde stå för att det faktiskt är en reklamfinansierad och sponsrad bloggverksamhet.
Bloggen känns inte äkta längre. Utan det är en nätverksamhet/ nätbutik hon driver. Men hon står inte för det hon gör!
Mer ärlighet i bloggen tack.

Anonym sa...

Håller oxå med "en som tänkt till". Det går ju att formulera andra åsikter på ett vuxet, sansat sätt. Så jag håller med allt där!

Kram/Greta

Anonym sa...

P.S
Gillar inte alls Malenamis blogg, bara en massa egopics och ingen inspo alls, för mig. Så jag väljer att inte klicka mig in där, så enkelt är det ju!

/greta

Anonym sa...

Finaste P, hoppas du inte bryr dig om alla bittra å avundsjuka kommentarer - se dom som ett kvitto på att du har en superbra blogg, god smak och är jättesnygg!!! Det finns dom som inte har självkänsla nog att hantera det.

Skulle du tröttna så börja godkänna kommentarerna, och publicera enbart dom som du har lust till! Å glöm aldrig hur FANTASTISK du är och vilket bra jobb du gör!!

Kramar från Anna.

Mia sa...

Åh den där mattan vid köksbordet är så fin !!! Va det den du köpte i någon mattafär i västerås.?? Undrar om man kan få tag i den runt Norrköping ?? Men det kan väl inte du veta . Ha en bra helg !!

Philia sa...

Hej Mia!

Tack för din kommentar:)

Mattan är köpt för 3 år sen på Indiska (låg under soffbordet i tvrummet förrut.)

Finhelg till dig också!

KRAM

P

Anonym sa...

Hej HoP,

så fina bilder.

God fredag i det vita!

Yvonne (bloglös men läser gärna din! Inspirerande och innerlig.)

ÅsaS i småstaden sa...

Visst har man rätt att uttrycka sig både i ord och bild, men ibland bör man väl åtminstone tänka till innan man säger något, för det är så lätt hänt att det bara blir pajkastning till slut.

Jag gillar i alla fall bilderna och delarna ur Philias liv som hon väljer att publicera här på bloggen. Till mångt och mycket påminner det om mitt eget liv, även om det även finns stora skillnader också.

Ha en riktigt mysig helg och njut av ledighet och advent!

ÅsaS

Line sa...

Oj for noen kommentarer du får!! Jeg titter innom bloggen din nesten hver dag fordi jeg liker stilen din, og synes du tar flotte bilder :)) Så trist at det er så mange som blir provosert her..og at de faktisk fortsetter å komme tilbake ..he he ganske komisk det der!!

Ha en super helg!

Line

VÄSTKUST sa...

Att ni bara orkar, det finns massor med forum, organisationer och föreningar som står för det ni gnällapor vill förmedla! Gå med där och lägg er energi på något ni kan påverka istället för att tracka ner på Petra...

Anonym sa...

Halloj!
Jag tycker detta är den bästa bloggen!!!!!
Läser varje dag, här hämtar jag min inspiration för dagen.
Tack för att du finns.

Kram/Camilla

Anonym sa...

Det eneste som kan bli bedre med denne inspirerende interiørbloggen, er at du legger til et filter som gjør at du kan sile kommentarer, det er bare distraherende med "skit"kastingen som noen er frekke nk til å legge inn....
En blogg skal ikke være ærlig, INGEN gidder å se bilder av rotete hverdagshjem, derfor kjøper vi magasiner fulle av stylede hjem...
Fin fredaf fra Helene

Anonym sa...

Gillar din blogg jättemycket. Jag är så nyyfiken på när du ska avslöja ditt hemliga projekt.
Det framgår inte på dina frågor o svar. (och ej heller gamla f & s som du hänvisar till)

Ha en skön helg
Marie

Tindy sa...

Hejsan,
~Jag har en fråga, och hoppas du kan besvara den...snälla..
Är det stl L eller XL du har på din Tine K taklampa?
Orkar inte ens läsa de tråkiga kommentarerna....
~Min fråga är då endast...VARFÖR läser man då denna bloggen om man stör sej så mycket...?!
Kram:)

Anonym sa...

Ett litet inlägg angående Malenamis blogg bara.

Jag tycker nog inte att ordet ärlighet skall användas när man skriver om den bloggen! För det första så är det så att är det någon som är sponsrad så är det väl hon! Strunt samma det, men vad värre är. Den tjejen har INTE rent mjöl i påsen!!!

Roa er med följande:

Jämför antalet besökande mellan H o P och Melanami under ett dygn, och ni kommer att komma fram till en helt obegriplig ekvation!

När H o P har 200 besökare online har Malenami 35.
När H o P har 90 besökare online har Malenami 18.
När H o P har 45 kommentarer har Malenami typ 2.
Osv, osv...

Trots detta har H o P vid dagens slut ca 6500 besökare och Malenami har typ 12000!!! Helt otroligt!!! När fanken är alla de personerna online??? Jag har studerat detta fenomen i månader och jag lovar er att ni kommer bli lika förvånade som mig när ni upptäcker denna bluff!

Detta känns som något betydligt mer irriterande/oärligt/upprörande att skriva om och debattera, än att en blogg (bland många många andra) sponsras av div företag!

//Statistikern

Anonym sa...

Jag har också tänkt på detta med Malenami. Har man 12 000 besökare/dag och får typ 1 kommentar? Har man bara typ 50 tävlande på sina tävlingar då? Don´t think so.

Ännu en statistikier:)

Anonym sa...

Har sett detsamma som statistikerna ovan. Det är kvalificerat bedrägeri det handlar om, uträknat och profsigt genomfört lurendrejeri. Fattar inte att inte någon genomskådat henne tidigare!

Anonym sa...

Officiell Statistik senaste veckan Malenami

Statistik:
Besök senaste veckan: 21966
Dvs ca 3000 om dagen, således bara 25 % av vad som redovisas !

Anonym sa...

Er det typisk svensk å være så avundsjuk? Jeg følger også flere norske livstilsblogger, og kan ikke si at jeg har sett sånne sure kommentarer noe sted før? Er det medelsvensson som ikke unner andre litt suksess?
Norsk interiørblogg-leser

Anonym sa...

Löjlig diskussion som totalt spårat ur. Den enda kommentar med substans av de jag har läst här är den av "en som tänkt till". Gå nu och fira helg allihopa!

Helena Svensson sa...

Hej Petra. Har läst igenom anonyms inlägg och kan konstatera att detta är en person i din närhet och inte en vanlig blogg-läsare. Har studerat kommunikation och tolka underförstådda texter och metaforliknelser. Detta är helt klart en person som du på något vis trampat på tårna.. Hon/han är svart i sitt sinne och kan inte hejda sitt avund. Börja granska folks beteende i din närhet så har du personen där... Obehaglig människa. Har du IP-numret så kan jag med hjälp av satelitsökning kolla i vilket hus servern sitter. Lycka till gumman och fortsätt vara som du är...

Anonym sa...

Statistikerna: shit vilket intressant liv ni måste ha :) Lite sjukt att sitta o kolla såna grejer o verkligen reta upp sig? Who cares? Stackare...

Inredningsfrun sa...

Förra året låg vårt pepparkakshus kvar på plåten från två dagar innan julafton till annandagen. Då åt vi upp det istället :)!! Men i år ska vi försöka på nytt. Får se hur det kommer att gå!

Trevlig helg!

// Inredningsfrun

Tree sa...

What is going on here with all these rants!?
Petra, there are several comments offering recommendations that can return a like-minded civility to your excellent blog. Please consider
filtering the comments so that your readers are not bombarded by such outrageous negativity. We are reading your blog for pleasantness,not stress! Some of these negative comments are very personal attacks and should not be tolerated.



etra,there are several comments that make sense
these many negative comments??

Anonym sa...

Måste kommentera:

Alla som kommenterar Malenamis inlägg i hennes blogg måste skriva in e-post addressen.. Detta kanske är en orsak till att hon får färre kommentarer och att NEGATIVA skitstövlar inte törs kommentera hennes texter!

Jag tror att du Philia borde göra likadant, så att det inte går att kommentera helt anonymt längre! Keep up the good work, jag tittar in här varje dag och tycker massor om dina fina bilder osv.

ha ett skönt veckoslut! =)

Anna i Helsingfors

Anonym sa...

Lägger mig inte i diskussionen ovan mer än att alla är fria att läsa vilka bloggar de vill och därmed också fria att låta bli att läsa vilka de vill. Vart har du fått tag i de fina god jul-vimplarna? Vill ha!