lördag 17 september 2011

IN LOVE WITH ITALIAN FOOD

.

.

Vi tog en liten tur till min favoritdelikatessaffär i Småstaden - Ny Matsedel. Det har bara olika italienska varor och såå mycket gott! Med i kassarna hem kom flera olika pastasorter från Gecco (bästa), färsk ravioli med valnötter & gorgonzola, tomat & ricotta och jordärtskockor. Pancetta, färsk salsiccia, soltorkade tomater, parmesan, Pellegrinolemonad och inte minst jättegoda olivoljan i coola förpackningen där det står A beutiful oil for beutiful people! (älskar såna små detaljer)




Bon soir!



Mår ni bra denna fridaynight söta bloggisar!?:)

Ikväll har jag bjudit på italiensk middag och det är ett jätte-enkelt recept som jag brukar köra ganska ofta. Bra råvaror är helt enkelt det viktigaste för att lyckas!

Det du behöver är:

Salisiccia
Pancetta
Färsk raviolia
Chiliflakes
Svamp (champinjoner grukar jag använda)
Riktigt god olivolja
Soltorkade tomater

Stek champinjoner, korv och pancetta (bacon går också om man inte hittar detta) med chiliflakes i rikligt med olivolja.Ha i soltorkade tomater och rör om. Koka Raviolin hastigt (max 2 min brukar räcka - den får inte bli så där sladdrig) och blanda med blandningen i stekpannan. Låt allt bli varmt och häll över mer olivolja, grovmalen svartpeppar och ev en nypa salt. Et  voila- världens snabbaste och goda middag!:) Servera med ruccolasallad med hyvlad parmesan och ett riktigt gott rött vin.



Middagsfix!



ET voila! Maten är klaaar - kom och ät alla!:) Gillar att servera sån här typ av mat i stoora rustika keramikskålar och denna fina grå marockanska skål kommer från Tine K.



Till efterrätt blev det klassisk marängswiss med stora blåbär och Häagen dazsvaniljglass (godaste)  i frostade små Marimekkoskålar.



Vårt middagsbeök har gått hem och jag ska strax krypa ner i sköna sängen för jag är såå trött just nu, gäääsp....




Sussa så gott alla så ses vi imorgon!



KRAM




Psst, Ikväll såg skatterna på en dvd som jag hyrt som heter Klara och som de verkligen gillade! Kan bli lite trött på all action och animerat som de ofta tittar på (allt är såå lika) och detta var en spännande bra och fin svensk hästfilm (med bla Kjell Bergqvist och Regina Lund) som jag rekommenderar er som har skatter i åldrarna 7-12 år.



.

10 kommentarer:

Annajordet sa...

Mmmm, det låter gott! Skall prova någon gång =) Hälsning Ulrika

Att vara någons fru sa...

Italiensk mat i allmänhet och pasta i synnerhet är gudomligt gott... Gärna med ädelost. Mumma.

Anonym sa...

Låter o ser najs ut med italienskt!! vilken fiin skål! Tråkigt bara att det inte finns ngr såna butiker i min lilla stad...Efrerätten såg ju helt ljuvlig ut i Marimekko skålar! Ha en finfin dag! H.jejja

Bittan sa...

Tittar in för att tacka för all inspiration du ALLTID sprider å vilken mästerfotograf du är. Bilden med änglavingarna var ljuvlig :-)
Jag bor i Jönköping och hade inte en aaaaaaaaning om att Bazaar fanns även här i närheten ,den hittade jag till via dig. Vilken butik !Fler utflykter blir det absolut dit.
Må så gott och ha en fin helg.

Kram Bittan

Anonym sa...

Your blog is lovely!! I really enjoy it.Thank you for the greatest blog ever!!!!

Kickan Style sa...

Helt underbar keramikskål från Tine K. Jätte fin!
Ha en fin helg.

Kristina

Brunkullan sa...

Så gott det ser ut! Och extra gott blir det ju om man får äta på fint porslin.
Här hemma måste vi verkligen uppdatera vårt porslin. Vi har mest fula kantstötta tallrikar...inget roligt alls:(

Kram Susanne

Linda sa...

Roligt att du visade lite bilder på maten =) som ser jättegod ut!

Ha en fin (förhoppningsvis lika solig sådan som vi har) lördag med dina skatter & käre make!

Kram
Linda

Det ljuva livet i stan sa...

Ja, italiensk mat är underbar ... och måste ju säga att jag inte blivit mindre kär i italiensk mat sedan vi var på Sicilien för ett par veckor sedan och fick smaka på "the real thing"!! :D

Receptet verkar både superenkelt och supergott så det kanske man får testa! Gillar oxå såna där detaljer som texten på olivoljan. :)

Kram Frida

Anonym sa...

Vilken härlig kväll det måste varit. Burken med olja är ju såååå fin vill ha. :)
Ha det gott /Marie