söndag 29 juli 2012

SKÖNA SÖNDAG

.
.
.


I vardagsrummet i klänning från Day & Mikkelsen (Creative Lounge) och bälte från Tullhuset.






Tjingeling!






Här håller jag på för fullt att göra inköpslista för strax ska jag åka och storhandla nyttigheter (och godsaker:) Samtidigt googlar jag runt och letar bra smaskiga lchf-recept och det finns ju numera massor med riktigt bra sidor. En liten undran bara, var hittar man såna saker som sukrit (sötning) och fiberhusk??? Sånt man måste ha när man bakar lchf? Finns det på vanliga Maxi eller måste man beställa? och är det något mer man "måste ha" som bakande lchf:are?:)







Guldsandalerna har använts mycket i sommar och kommer från Scorett.




Sen så håller jag även på att stortvätta här just nu och det doftar yummie av landeltvättmedel i hela huset. Sofföverdrag (ja de från Ikea), kuddöverdrag, gardiner, lakan och sängkappor - allt åker i! Så fräscht med riktigt rent och krispigt igen:)




Men nu - till Maxi!



Ha en riktigt mysig eftermiddag snyggingar!




KRAM





.

33 kommentarer:

Anonym sa...

Hei
Jeg handler sånt på Helsekosten!
Heidi

chatarina sa...

Hej! Fiberhusk finns nog på vanliga mataffärer, det andra vet jag inte dock.Jag vet en till som borde ta tag i överskottskilon..hmmm..men på måndag efter semestern;) Kram o ha en bra eftermiddag

Anonym sa...

Hej!

Fiberhusk ska finnas på Ica . Hittar du inte sukrat där ska du kunna använda hermsetas, dom har även kommit med stevia, heter Hermesetas Stevia. Stevia är ju ett helt naturligt sötningsmedel som man inte blir hungrig av! Mycket bättre i min mening:-)
Det finns en lchf butik i Malmö som har butik på nätet också: www.lchfbutiken.se
Hoppas mina svar var till hjälp:-)
Ha en riktig skön söndag!
Kram L

fia sa...

Kört en drygt månad nu med LCHF och det ger verkligen resultat, fiberhusk hittade jag bland gluten å sen mandelmjöl brukar en del använda!

Anonym sa...

Fiberhusk finns vid den glutenfria hyllan, använd stewia istället för sukrit :) finns vid sötningsmedlet på ica

Anonym sa...

Åå, du är så otroligt snygg och fräsch!!!
Tycker att Du är supersmal och kan absolut inte se att du skulle ha gått upp i vikt!
Får jag fråga hur mycket du väger ?
Ha en fortsatt fin dag!
Stor kram från Anna.S i Uppsala

Anonym sa...

Fiberhusk finns i vissa mataffärer och i hälsokostbutiker.
Lycka till!
kram
Maria

Linruz sa...

Fiberhusk hittar du på Glutenhyllan i butikerna.
Ica har numera ett jättebra Stevia strö i sitt sortiment.
Annars brukar jag beställa en del från Lchf butiken- snabbt och smidigt att få hem.
Lycka till med bakandet.

Kram Lina

Anonym sa...

Stevia är ett jättebra sötningsmedel och det hittade jag på hemköp, annars har jag haft svårt att hitta fiberhusk och mandelmjöl i vanliga matbutiker. Lycka till!

Helenas enkla vardag sa...

Fiberhusk och mandelmjöl finns i vanliga ICA annars tar de hem! vet också att i välsorterade Maxibutiker finns LCHF bröd att köpa färdigt!
Lycka till!
Kram

Anonym sa...

Hittade allt på Maxi. Även Sukrit. Gillar även Fibrex. Använder också kokosnötmjöl och sojamjöl. Kan man göra pizzabotten av! Eget knäcke görs eftersom allt annat lchf-bröd är äckligt... Så skippar det helt! Och blir jag sugen på pasta har jag alltid Dreamfield pasta (lowcarb) hemma! Lycka till med att få borta det extra. Börjar själv imorgon också. 3-4 sommarkilo ska bort! De kanske inte syns mycket men de finns där och stör mig. Om du hittar gia recept dela gärna med dig. Har också många på lager! Caroline

http://countrylifebyn.blogspot.se/ sa...

Hej !

Agavesirap har fungerat för mig , finns i välsorterade mataffärer.

Ha en fin kväll !

http://countrylifebyn.blogspot.se/

Nina

Anonym sa...

För bakning rekommenderar jag fiberhusk, pofibrer, mandelmjöl och kokosmjöl. Finns på mitt ICA som är hyffsat stort. Finns det inte så kan de säkert beställa. Med dessa ingredienser kan du göra nästan allt. Pofibrer o fiberhus är bra på att binda vätska :0) Ett tips är att göra våffler med mandlmjöl, sukrin o kokosfett. Finns massor med bra recepf på fitnessbloggar, tro mig mjt bra inspo :0)

Lycka till, berätta hur det går!

Kram /Katarina tvillingmamma

Milla sa...

Hörrdu Philia, har du nåt knep (eller nån annan!?) med att sätta tillbaks sofföverdragen på en Ektorpsoffa?? Fy fasiken vad det gör mig galen! Har försökt ha många olika strategier med att få på största överdraget på själva soffan, men inget funkar helt bra, känns alltid som att det krympt 1 meter. Minst! kram Milla

Linn sa...

Finns massor av kul att testa med LCHF. Jag har gjort efter koksmjöl och gjort kokosplättar. Mums! Jag gillar fröbröd a la LCHF. Finns flera goda och enkla recept. Lycka till!

Att vara någons fru sa...

Snyggaste du.

Anonym sa...

Till Milla!
Jag fick ett tips angående att sätta tillbaka sofföverdrag på en kemtvätt för några år sedan. Torktumla överdragen så att de fortfarande är lite, lite halvfuktiga då du trär dem på soffan. Sedan får de torka! Funkar hur bra som helst :) / Maria

Anonym sa...

Jag bor i Uppsala och tycker att City Gross har det bästa sortimentet. Där hittar du bl a Sukrin. Även produkter fr Sellton.
Kram fr Gabriella

Anonym sa...

ICA:s Stevia strö smakar bäst (sötningsmedel som är naturligt).

Det som ej finns på Ica brukar finnas på hälsokost eller om ni har någon bra ekologisk butik i stan!

Under baktillbehör samt glutenfria hyllan!

Jag har handlat hem (som är bra att ha till LCHF): fiberhusk, pofiber & fibrex som används som fibrer, bindemedel i bröd och andra söta bakverk. Köp hem mandelmjöl och cocosmjöl. Cocosolja- den utan smak för stekning och upphettning, extra vergine till allt annat (väldigt nyttig). Ekologiskt av allt som går såklart! Ekologiskt vanlijpulver ( ej vaniljsocker- det är rent pulver utan kolhydrater) det rör jag ner i den feta grekiska youghurten och vispgrädden (mums)!!

Köpte RAW kakao nibbs igår på lifebutiken skall vara goda att strössla på grädde och efterrätter. Krispig choklad/böna utan socker.

Eller denna chokladen: Shattel mörk choklad, den skall jag beställa: http://lchfbutiken.se/c/304/snacks-godis

Prova också GROK parmesanchips om du ej gjort det- supergoda med brie/ philidelfia/ god skinka på!

Rene voltaire har endel "LCHF" samt goda nyttiga produkter- de har ibland en egen hylla i butikerna.
Furikake är en supergod nyttig kryddblandning från henne som är god i sallader ihop med citrusdressing.

Alla ni, ni måste baka detta LCHF fröknäcket (strö på ordentligt med flingsalt) det är helt sjukt gott och beroendeframkallande. Alla kompisar och barn jag bjudit det åt älskar det och bäst av allt nästan inga kolisar (typ 1-2 per bit).
Jag bakade på varmluft 130-140 grader, då blev det lite "fluffigare" det var som att det svällde lite mer då än på vanlig värme .

Har hittat andra bra recept på denna bloggen också:

http://56kilo.alltforforaldrar.se/knackebrod-froknacke-2/

Har själv inte kommit igång med bakningen! Finns tydligen jättebra LCHF bröd mix på LIFE butiken som man bara blandar med vatten. Kan köpas på nätet som mycket annat- finns massor av LCHF shoppar på nätet!

Mitt förslag är att du söker på nätet efter bra recept och köp sedan hem de olika ingredienserna som behövs.. Det är ungenfär samma ingred. som återkommer.
Nu i somnar gäller grillat, coleslaw, sallader och goda såser (Bl.a Lallerstedts bea och vitlöksdressing)

Hoppas det var lite tips! Läste inte igenom allas så du kanske fått alla dessa tidigare!

//jenny

Anonym sa...

ICA:s Stevia strö smakar bäst (sötningsmedel som är naturligt).

Det som ej finns på Ica brukar finnas på hälsokost eller om ni har någon bra ekologisk butik i stan!

Under baktillbehör samt glutenfria hyllan!

Jag har handlat hem (som är bra att ha till LCHF): fiberhusk, pofiber & fibrex som används som fibrer, bindemedel i bröd och andra söta bakverk. Köp hem mandelmjöl och cocosmjöl. Cocosolja- den utan smak för stekning och upphettning, extra vergine till allt annat (väldigt nyttig). Ekologiskt av allt som går såklart! Ekologiskt vanlijpulver ( ej vaniljsocker- det är rent pulver utan kolhydrater) det rör jag ner i den feta grekiska youghurten och vispgrädden (mums)!!

Köpte RAW kakao nibbs igår på lifebutiken skall vara goda att strössla på grädde och efterrätter. Krispig choklad/böna utan socker.

Eller denna chokladen: Shattel mörk choklad, den skall jag beställa: http://lchfbutiken.se/c/304/snacks-godis

Prova också GROK parmesanchips om du ej gjort det- supergoda med brie/ philidelfia/ god skinka på!

Rene voltaire har endel "LCHF" samt goda nyttiga produkter- de har ibland en egen hylla i butikerna.
Furikake är en supergod nyttig kryddblandning från henne som är god i sallader ihop med citrusdressing.

Alla ni, ni måste baka detta LCHF fröknäcket (strö på ordentligt med flingsalt) det är helt sjukt gott och beroendeframkallande. Alla kompisar och barn jag bjudit det åt älskar det och bäst av allt nästan inga kolisar (typ 1-2 per bit).
Jag bakade på varmluft 130-140 grader, då blev det lite "fluffigare" det var som att det svällde lite mer då än på vanlig värme .

Har hittat andra bra recept på denna bloggen också:

http://56kilo.alltforforaldrar.se/knackebrod-froknacke-2/

Har själv inte kommit igång med bakningen! Finns tydligen jättebra LCHF bröd mix på LIFE butiken som man bara blandar med vatten. Kan köpas på nätet som mycket annat- finns massor av LCHF shoppar på nätet!

Mitt förslag är att du söker på nätet efter bra recept och köp sedan hem de olika ingredienserna som behövs.. Det är ungenfär samma ingred. som återkommer.
Nu i somnar gäller grillat, coleslaw, sallader och goda såser (Bl.a Lallerstedts bea och vitlöksdressing)

Hoppas det var lite tips! Läste inte igenom allas så du kanske fått alla dessa tidigare!

//jenny

Anonym sa...

En sak till... Förutom att gå ner i vikt så har jag aldrig mått bättre... Så nu äter jag Lchf för att må bra- ej för att gå ner mer... Det sägs att man når sin idealvikt... Underviktiga som provat massor av dieter för att gå upp i vikt och ej gjort det gör det med LCHF och mår bra.

Några bra saker: jag som är lätt överaktiv är MYCKET lugnare, inget sockersug alls, mätt, har inte tagit någon allergimedicin och har inte kännt av min annars elaka gräsallergi, min mens som är ganska oregelbunden och som i 38 år kommit var 22-25 dag kommer plötsligt jämnare och var 28:e dag. Sjukt va!

Ät inte bara för att gå ner, ät för att må bra!

Fast- jag fuskar lite ibland såklart med frukt mm. Som är gott och det känns lite konstigt med allt fett och allt mättat fett i grädde, kött mm. Men jag mår bra i alla fall!

//jenny

Mittgodastefinaste sa...

Så fint med den klänningen och de skorna tillsammans!

Det är underbart med nytvättade sofföverdrag och allt sånt! Även att man blir helt galen när man ska sätta tillbaks dem...Det är ju värt det efteråt!
//Jenny

Anonym sa...

Vad innebär LCHF??????

Nicole Dorfmädchenglück sa...

so wonderful pictures.... a beautiful woman!

Therese Lilja sa...

Hej!

Vet inte vad ICA och osv har för utbud här, men du får gärna berätta om du hittar nån bra butik med stort utbud. Ska själv köra igång nu och komma iform efter ha fått barn 12 Juni.
Annars har lchfbutiken.se och lchfklubben.se vet jag!

Lycka till / Therese - en annan småstadsbo ;)

Michelle sa...

Här är det också dags att bli smal igen efter sommarens alla godsaker. Kul att man säkert kommer kunna kika in hit och få ta del av bra tips ;)

Ha en fin dag!

Kramar

Camilla sa...

Hej tjejen! Fiberhusk finns på maxi att köpa, där ska de även ha lchf-franska som jag aldrig provat. På Ica finns även en jätte god kräm jag kan tipsa om.. lågkalori-aprikos! Den är jätte god att ha i turkisk yoghurt. Sukrin mm kan finnas i mataffärerna dock är utbudet väldigt utspritt. Kram

Anonym sa...

Jag kommer alltid att tycka att GI är så mycket bättre o hälsosammare än LCHF som är så extrem. Kan bara inte vara bra för kroppen. Jag äter sällan socker, har dragit ner på mackor till 2 per dag på fullkornsbröd. Äter jag en måltid utan potatis/pasta/ris kan jag tänka mig grädde i maten. Men tycker inte om idén med en massa fett i maten. Äter för det mesta fullkornsbulgur, ibland fullkornspasta. Äter jag potatis blir det en eller två små.

Sunt förnuft räcker långt. Tycker inte LCHF är sunt alls, och tror bara det har kortsiktigt resultat. GI kan bli en livsstil som är lätt att hålla sig till, och man mår garanterat bra av den.

Sen måste det ju kombineras med att man rör på sig, ofta! =)

Käthe sa...

Till Anonym: LCHF = Low Carb High Fat. Du hittar massor av info om du googlar. Hade några tips men allt är sagt och jag har fått lite fler tips, tack ni övriga. Mandelmjölet är billigare på Lidl, fast det kanske blir en omväg? Ser fram emot nya recept via denna blogg nu när P sätter igång! Enda av mina dieter där min kille har gillat allt jag har lagat, kan det vara smöret och grädden? ;-) Lycka till! (skrev nyss men det försvann vid "Förhandsgranska" eller så ligger det en dubbeltt?)

Philia sa...

Tusen tack sötingar för era tips, guld värt!!! Vad skulle jag göar utan er liksom?:)


KRAAM
P

Anonym sa...

Har du gjort något skönhetsingrepp i ansiktet? Opererat näsan eller ngt annat di ser så annorlunda ut nu om man jämför med för ngt år sedan. Till det bättre! Hälsningar Lena

Emilia sa...

Vill tipsa er om selltons produkter som har både mandelmjöl, hasselnötsmjöl och kokosmjöl som är bra för bakning. Dessa produkter och även Sukrin och fiberfin går att köpa i de flesta matbutiker. Kika in på hemsidan för att se produkter och återförsäljare. www.sellton.se

Anonym sa...

Kolla in bodystore på nätet. De har alla produkterna du efterfrågar ( och massa fler). Lycka till!!!