fredag 23 november 2012

SKÖÖÖN FREDAGSFEELING

.
.
.


På glasbordet bytts sakerna ut lite efter känsla (som idag när det kändes som det ska vara lite discokula och päronlampa utan skärm tex:) och visst vore det tjusigt med ett fång krispiga snittamaryllisar där? Det får bli fredagsblommorna på torget idag!





Tjingeling!




Idag så har jag så himla skön positiv fredagsfeeling så det känns i hela kroppen! Har massa ideér och visoner och lyssnar på 20-talsjazz på hög volym och målar och bläddrar i magasins och vill åka till Köpenhamn:) Ääälskar Köpenhamn och det var så länge sen jag var där. Älskar allt danskt överhuvudtaget och som Malene Birger, Day och smörrebröd med snaps till lunch och vita patriciergräddtårtsvillorna efter sundet och danskarna och typ hela alltet. Åh vad jag skulle vilja bo där någon gång. Danskarna verkar vara så trevliga överlag också, lite mer "manana" liksom och inte så "stiffa":) Ibland träffar man på så omysiga energitjuvar som har helt fel inställning till allt och de kanske borde flytta till Danmark istället? Så de kan bli lite gladare eller "lykkelig":)





.
Ja just det - ny matta testas igen! (bytte den från Carpet Vista  för att testa en annan vintagevariant) Lite mindre, lika tjock och faktiskt...lite färg haha!



.
Brun/aubergine och lite mönster i ja, vad kallas den färgen?:)





Nu blir det pw i strålande solen!



Ha en helt amazing fredag alla snäckor!



KRAM








66 kommentarer:

Anonym sa...

Heej!

håller med dig om danskar.. har tyvärr aldrig varit där, men skulle gärna vilja! det verkar så mysigt o avslappnat på nåt vis utirån bilder o reportage mm.
lycka till med mattvalet:)tycker denna är finare än den förra:)

kram camilla

Att vara någons fru sa...

Men kom då! Så drar vi till Köpenhamn och hittar oss själva :)

Anonym sa...

Haha, har nog träffat några otrevliga som gjort som du sa och flyttade till Danmark ;) Eller så var det helt enkelt bara otrevliga danskar-konstigt det där; att humöret och personligheten inte bara hänger på vilket land man kommer ifrån ;)
Kul att se ännu en matta, keep them coming. Du vet ju när du hittar rätt- då ska det kännas "JAMEN, DÄR är den ju" -och så vet man att man inte behöver leta längre.
/ Ingela

Anonym sa...

Hej! Vill bara säga att jag tycker att du har en fantastisk blogg! Du ger så mycket inspiration och positiv energi!
Ha en fin fredag!

Kram Beata

Cissi sa...

Å snyggsnygga sitt-kuddar i fotöljerna, nån som vet vart man kan hitta dem?

Så mycket inspiration det finns här!!!

Ha en skön helg Philia!

sofia PR sa...

Det är så fantastiskt fint!

Då får man vara lite mallig idag då jag är halvdansk!:)

Jag hakar gärna på till Köpenhamn, tänk vad mysigt med lite julhandel....

Ha en strålande fredag du med/Sofia PR

Anonym sa...

Hej, undrar bara vem som bär hem alla mattor du provar och visar här på bloggen de är ju ganska tunga.Ha en bra dag Lena

Ester sa...

Ja, danskarna och Danmark är underbart. De tar det "roligt", vilket betyder att tar det lugnt. Jag växte upp i närheten av Malmö och på den tiden fanns ingen bro. Vi åkte ofta till Danmark med färjorna antingen från Malmö eller Helsingborg. Jag rekommenderar dig att boka in familjen på en "Kro", det är verkligen trevligt. Kram Ester

Anonym sa...

Denna mattan var ju så fin:)! Passar! Skönt m fredag:)! Kram jecka

cruella sa...

MYCKET snygg matta, den gillar jag sannerligen. Och Köpenhamn är trevligt som bara den, även om jag aldrig skulle gå med på att danskar överlag är si eller så - inte heller svenskar så klart:-)

Philia sa...

Tack för alla hälsningar tjejer!

Eddie - Ja vad väntar vi på???:)

Lena - Det gör H (typ starkast i stan;) eller UPS:)


Ha en underbar dag!!!

KRAM

P

Anonym sa...

Ja, där fick du lite färg, haha. Och där fick du till en rejäl generalisering, går inte jag heller med på som några ovan!

Vad hände med alla blåvita kuddar du köpte på dig? Hade varit såååå fint med några av den i den viiita soffan! ;)

Snart hittar du nog mattan med stort M, det gäller bara att ha tålamod. Lycka till, snäckan! =)

Elin - AgnesAmelia sa...

Själv bor jag ihop med en dansk och kan bara hålla med om att Köpenhamn är helt underbart (och danskar också då...) :)

/Elin

Anonym sa...

WOW! Nu tycker jag att det börjar likna något. Harmoni i ditt vardagsrum, like it alot! Ha en underbar fredag /KRAM Linda

Anonym sa...

Vad har du för böcker på ditt bord i vardagsrummet? Nyfiken! ;) Kram L

Anonym sa...

Värsta fredagsfeelingen här i alperna också! Efter jobbigt läkarbesök som slutade bra och sol och underbar utsikt över Mt Blanc blir det nu storslaget fredagsmys!
Kram

Anonym sa...

Jeg og min familie drar snart til København på juleshopping. Gleder meg til Illums bolighus, julemarked i Tivoli og så skal jeg kjøpe Musselmalet Mega i sort på fabriksutsalget til Royal Copenhagen...

Hva er dine favoritter i Køben? Hvilke interiørbutikker??

Veldig flott teppe du har nå.. Håper du finner den eneste ene!

God weekend. Klem Anna

Fia FIT sa...

Superfin matta! Skulle vilja ha en likadan men lite mer färgglad... kan du tipsa om en sådan? Gillade tyvärr inte Ikeas kelim-mattor....

Anonym sa...

Åååh Köpenhamn i Jultid! Helt underbart! Fast det är ju mysigt året om förstås. En av de första kärleksresorna;) med min älskling, blev just dit. Vi vandrade på Ströget, gjorde Tivoli. Vilken stämning! Minns att jag ville ta hem danska granar :) Blev dock övertalad att låta bli. Energitjuvar kan ju gott flytta till DK tycker jag med. Bara att göda dem med smörrebröd så de blir trinda, goa och glada :) Hoppas att du får lite solsken i dag, och ha det så ljuvligt :) Kram Sophia

LOPPISLIV sa...

Köpenhamn försöker vi besöka ett par ggr varje år, sommar som vinter, alltid lika mysigt där :-))

Superfin matta även denna!! (trodde först det var samma som innan)snyggt med lite mönster på. Lycka till med valet!!

Kram Paula

Anonym sa...

Tycker mattan passar fantastisk bra!


Anonym sa...

Snyggelisnygg matta! Ha en härlig fredag!/ Lotta, Sundsvall

Anonym sa...

Hej P
Ja se dääär!!! visste väl att du hittar den rätta mattan snygg!!!
Och du Petra! jag undrar inte alls över vem som bär dina mattor:-D
Kram Anna
Tänkte föreslå lite brunt i din inredning men Nej !!nu gjorde jag det iallafall leeeer!!!

Bella sa...

Mycket fin matta och den ser ut att vara som gjord för att ligga framför er soffa.

Jag tror att fler än jag skulle jubla högljutt om du kunde sätta ihop en liten Köpenhamnsguide över dina favoriter bland inredningsbutikerna där. Jag och mina tjejkompisar tänkte åka dit på weekend efter nyår men vet inte alls vart vi ska börja.


Tack för en underbar och inspirerande blogg!

Ha en bra dag! Kram Bella

AC sa...

Hej Philia,

Vad tror du om denna?

http://www.carpetvista.se/mattor/Nain/matta_1504-Nain_6La_signerad_Habibian.html#

CarpetVista borde ju kunna ge dig ett riktigt bra pris som tack för gratisreklamen(?)...

Jag tror att lite mjukare mönster skulle bli en skön kontrast till den raka soffan och det stilrena bordet. Sen ger ju en klassisk äkta matta en härlig tyngd till ett rum - det tycker jag att ditt fina hus och det underbara ljusinsläppen från fönstren förtjänar.

Det viktigaste är ju dock att det blir en matta som känns rätt för er...

Lycka till och trevlig helg!

Bästa hälsningar
AC

Elinor sa...

Hej, snyggt som alltid!
Tycker om och får alltid härlig inspiration när man går in här på Philias. Det svarta smyger in i mitt annars ganska vita/ ljusa hem.
Köpenhamn så här års är ljuvligt. Här är det långledig helg som väntar, underbart. Hälsningar Elinor från Vårgårda.

Prinsessorna på Bellevue sa...

Nä, strunta i dina mattor nu, ett tag, och åk till Köpenhamn istället och ät lite goda smörrebörd! Jag hänger gärna med, så kan vi tokglo på alla snyggovillorna i smyg!

Kram
Petronella

LIVSGLITTER sa...

Härlig och snyggt!

Anonym sa...

Dansk "hygge" är ju välkänt och visst finns den, så länge man slipper jobba ihop med dem. Tivloi är i år vackrare än någonsin/ Anna

Anonym sa...

Såå snygg! WOW! ¨Danmark är jättefint verkligen! Ha en fantastiskt fredag.
KRam Kamilla

Anonym sa...

Tänk vad små, små detaljer gör för helheten! När jag först såg bilden tänkte jag; men så mycket snyggare mattan såg ut på detta kort! Denna är en keeper definitivt! Varifrån från kommer den? Vill haaaaaaaaa!!

Anonym sa...

Om det nu ska vara en vintage, så röstar jag helt klart på denna, istället för gårdagens. Fint! Du har en så härlig, hamonisk helhet i ditt vardgsrum!
Kram Maria

Christina sa...

Ha, ha, älskar ditt inlägg om Danmark :) angående mattorna så tycker jag de två sista båda ser väldigt bra ut i ditt rum! Glasskivan, är den också från Ikea, hittar ingen på deras sida?! Kram!

Anonym sa...

ja jäklar, sånt engagemang för MATTOR!!??
/M

Christina sa...

Inbillar mig att denna skulle passa om du behåller den senare mattan: http://www.blackballoon.se/textilier/kuddar/moreprint-tine-k.html

Anonym sa...

JAAA!! :)
Mycket snyggare med mönster i mattan o lite färg! ;)

Den vita varpen blir inte alls så framträdande och det blir mycket mjukare och varmare intryck i vardagsrummet.

Grymt snyggt att bryta av med några bruna gamla trädetaljer till detta.

Eller varför inte ett "Lace Longhorns": http://honeypielivingetc.blogspot.se/2012/11/yin-yang.html

Den "grågröna" färgen i mattan, kan det vara typ "linblomsgrön"? Svårt att se på ett foto, men jättefint!!

Håller verkligen med om danskarna! Älskar Köpenhamn (Min man & jag förlovade oss i slottsträdgården där), dansk design, både i kläder och inredning (känner du till IB Laursen, PompdeLux?), den avslappnade attityden till det mesta (här röks & dricks & äts onyttigt, men det känns som de är lite lyckligare än oss stela svenskar) och musiken!!

Hör bara på denna: http://www.youtube.com/watch?v=pArLmSakOYI

Nähä, nu ska här rullas Mannerströms supergoda julköttbullar och förberedas vit choklad pannacotta med färska hallon till kvällens middag.

Önskar dig en härlig helg!
Varma Kramar Nena

MammaElva sa...

Åh vilken matta! Letar just efter en..
Ha en fin kväll! kram elin

Anonym sa...

... horrible, cold, inhospitable and objects of bad taste! There is a corner of the warmth of real life! Just taste Swedish, all the houses the same, all things equal ... no personality!

Anna sa...

Haaa en härlig helg vackra du!

Den där mattan tycker jag ska få stanna! Den var perfekt i mitt tycke.

Kram Anna

Anonym sa...

Å, men denne var jo helt nydelig - behold den :) Synes den første var fin også, men denne var super, med masse personlighet - om man nå kan si det om et teppe :)
Ja, Danmark er et herlig land, og selv bor jeg bare en liten fergetur unna - men dessverre ikke så ofte jeg får vært der allikevel.
Ha en strålende helg :)
Lise

Unknown sa...

Ja danskarna gört bra asså, vill oxå till Cph, och SHOPPA!
Snygg matta, tja, creme-pistage skulle jag kalla den färgen med mina ögon sett.. stylish!

Ha en go fredagskväll!
Kram Catta

Tiina sa...

Ja visst är Köpenhamn en härlig stad! Jag och sambon åker dit för en långweekend om 2 veckor, längtar!!

Snygg matta! Och så snygg nya soffan är.

Trevlig helg o tack för en härlig blogg! Kram

Anonym sa...

Den mattan passar jättefint! Ta den! Men den lampan på bordet utan skärm..?? Nä!! Men annars snyggt me bara en snygg glödlampa! Designhouse fina lampa skulle passa perfekt. Sen alltid jobbigt me sladdarna....
En jättehärligt blogg!

Anonym sa...

Varför bor man inte i Danmark! Bästa fina landet! Bättre än Sverige tycker jag!

Anonym sa...

Hejsan

Läs Lena Sundströms bok om "världens lyckligaste folk" innan du flyttar. Det finns mer i Danmark än snygg design, smörrebröd o Tivoli.....

Beautifulosophy sa...

Du har helt rätt gällande Danmark. Jag har vänner i CPH och är väldigt ofta där, helt underbart och skuldbefriat. De är lyckliga!! Vi har mycket att lära!

camilla sa...

Men åh det är ju så snyggt att man smäller av! Kom till mig och gör lite fint.. ;)

Vad heter växten bakom soffan?

Trevlig helg till dig och skatterna!

Kram Camilla

Anonym sa...

Lyckos jag som har en dansk man :-) dessutom jobbar han i midtbyen så jag kan skicka honom och handla åt mig när det behövs. EvaK

Marie sa...

Ohhh, jeg er dansker, men bor i USA. Jeg smilede, da jeg laeste dit indlaeg om dansker. Hvor er du "nice" Petra :o) Og jeg er enig med Dig om Kobenhavn, fantastisk by.
Tak for en super fin blog ! Saa inspirenende og postiv.
And love your style.
Ha' en fantastisk weekend.
Kram
Marie

Anonym sa...

Den här mattan tyckte jag passade in huuur bra som helst hos er! Har själv börjat kolla in lite snygga mattor och det är verkligen grymmers svårt att hitta nån som känns rätt. Lever nog med mina Ikea mattor ett tag till :)
Men nu börjar man bli sugen på ta fram stjärnor, pumlor och göra öite julemys i mitt hus.

Ha en fin kväll!

Hälsn. Nina från norr :)

Anonym sa...

Ja lite mer färg.. Hihi kanske... Gud vilken besluts ångest från din sida.. Jösses. Men jag skulle satsa på lite mer färg ändå..fortfarande väldigt kallt. Kyligt. Fryser när jag ser hemmet. Mer brunt eller beiget då!?!?!
Men hallå vad hände med lampan. Från Day. Det var inte vackert. På med hatten... Skärmen menar jag. Varför inte i en brun ton...samma som en brun/beige matta
Nä mer rött/brunt. Värme. Tips...

Anonym sa...

Vad fint med svart-vita foton!

Anonym sa...

SNÄLLA P - kan inte du asap tala om var mattan kommer ifrån? Vill införskaffa en redan i helgen!

Anonym sa...

Den mattan har liv i sej!Jättefin!
Beträffande Köpenhamn, så finns det massor av fina mysiga butiker,särskilt om man går på smågatorna bredvid Ströget.
Rue Verte Plus får du inte missa, som har både häftiga kläder och inredning.Har blivit utnämnd som en av de femtio bästa butikerna i världen för ett par år sedan!
Jag brukar resa dit ett dygn ett par ggr om året alldeles ensam.En lisa för själen emellanåt.Ett bra hotell inom gångavstånd till det mesta är Clarion Hotel Twentyseven.
Trevlig helg önskar "Inredningsroad farmor"!

Anonym sa...

Ja ja.... Helt enig med at Danmark er et herlig land med trivelige,venlige mennesker! Mennesker og atmosefære har mye å si for ens eget velvære. Men nå synes jeg det er mye matteprat her... Begynner å bli litt vel komisk! Ønsker deg og din familie en strålende helg med mye GOD ATMOSFÆRE OG HARMONI:)

Therese @Björkbacke Fotografi sa...

Visst måste man bara älska Danmark!
Kan åka dit hur ofta som helst.... :)

andi sa...

Danskarna är lite före tycker jag gällande ny inredning, de har lite mer stilrent eller hur?. Fast å andra sidan, vår svenska allmoge och torpgrej är kanske exotiskt för dem?, jag vet inte.
Min mamma är danska men jag är född och uppvuxen i Sverige. MIn mammas väninna som oxå är dansk tyckte när hon kom till Sverige på 70-talet att svenskarna var mer generösa och hjälpsamma än där hon kom ifrån (Skagen), där hon menade att det var mer "sköt dig själv och.." och lite det här "mycket snack och ingen verkstad"
Hon tycker danskarna bara låter som de vore generösa men att det tyvärr oftast bara är tomma ord.
Låter lite cyniskt kanske, alla danskar är ju förstås inte så, samtidigt som alla svenskar inte är på ett visst sätt heller.

Jag vet inte, mina morbröder och deras familjer är ju såklart generösa, men så är vi ju släkt ;)

Har börjat följa din blogg och älskar stilen i ditt hem, så snyggt!!! Gillar det svarta mot det vita och de andra inslagen. Så läckert effektfullt! :)

Trevlig Helg! ***

Anonym sa...

Hej, du som älskar svartvitt, har du varit i den här butiken på kungsholmen? http://svartvitarum.se/ Dina bilder är så sjukt snygga jämt, bra jobb! / Marie

Anonym sa...

Tips till ni "olyckliga" förresten, ni som tror man blir lyckligare i ett annat land. Läs "lyckans verktyg"- den är jättebra! Jag är glad, tacksam och lycklig nästan jämt för det jag har. Börja med er själva, och man får så mycket tillbaka! :) Vill ni vara mer öppna och generösa- var det!

Anonym sa...

Helt klart den snyggaste mattan jag sett än så länge!! /Elle

Emmaskakel sa...

Den mattan var riktigt snygg, tummen upp på den!
Passar ditt vackra hem.

Trevlig helg pinglan!

En blandad kompott sa...

Snygg matta!
Kramar

Anonym sa...

Var kan man hitta de snygga rullgardiner?

MiaC sa...

Ååå du den mattan passade ju kanon, den hoppas jag du behåller =) Kram på dig.

Sofia sa...

Mattan ser riktigt fin ut! Jag är på jakt efter en liknande till vårt sommarhus så det blir till att spana in denna. Stolarna har vi också funderat på men sambon är tveksam till om de är sköna...

Francesca sa...

Hello! I love your blog - it is just great escapism. I wondered whether you had heard of The White Company in the UK or Space NK - both of which are just your kind of style.

Keep Blogging, it's great.

Fxxx