torsdag 6 december 2012

ALTERNATIV JULBORDSLUNCH TILL LA FAMILIA

.
. .




Gratinerade rödbetor med havssalt - en del av veggojulbordet! ( (i ugn 225 grader i 30 minuter, serveras med smör och lite citron)






Tjingeling torsdag!





Tänk att det redan är torsdagseftermiddag redan? Känner mig helsnurrig med dagarna nu, det går så himla fort. Och så känner jag mig snurrig överhuvudtaget för idag skulle jag lämna tillbaka en stol i en affär och när jag kört heela vägen genom snömodden till butiken och öppnar bakluckan så upptäcker jag att stolen står kvar hemma. Såå typiskt va? Det vara bara att åka hela vägen hem igen i vinterlandskapet....

Nu ska jag ta en snabb sen lunch här innan jag hämtar skatter men först måste jag ju visa mitt alternativa Veggo-julbord som jag bjöd familjen på häromdagen! På uppdrag av Hälsans Kök. Valde korv (Bea tokälskar korv av alla sorter) och köks-bullar (gjort på vete och sojaprotein) och jag lovar, köks-bullarna var typ de godaste färdiga bullar jag ätit! Såna där färdiga köttbullar kan verkligen vara nonono tycker jag (bara doften, brrr) men dessa var mums verkligen.







Min mycket nyttiga jultallrik! Korv & Sauerkraut (surkål, ääälskar surkål:) Får mig att tänka på alla mysiga resor till Alperna och Tyskland under min uppväxt!), bönsallad med vinägrette, lite sill, gratinerade rödbetor med smör och citron.




.
Varsågoda familjen! (jag sa inte att det var vegetariskt så de märkte inget faktiskt:)





Bullar från Hälsans Kök (jag kryddade mina med lite lite kryddpeppar för att få en juligare känsla:)




Vad är erat bästa vegetariska tips till julbordet???




Dricksglasen med emblem från Svenskt Tenn (underläggen kommer också därifrån)




Jätteenkelt och snyggt och gott tillbehör med rödbetorna.







Nyttig alternativ jul-lunch hos oss!




Ha en mysig eftermiddag finingar så ses vi ikväll igen! Och tack för att ni finns! Och för att ni tittar in!:)



KRAM




Inlägget är i samarbete med Hälsans Kök


.


25 kommentarer:

Att vara någons fru sa...

Fantastiska bilder!

Katarina sa...

Sill?

Anna-Panna sa...

Fin mattallrik, den undrar jag vart den kommer ifrån :)
Kram.

evalevabo sa...

Mnja.. Ingen höjdare. Rödbetor gott alltid..
Men ser så där ut. Ungarna skulle nog ha svårt för maten.
Ha det bra
Eva


vitahusetochelvis sa...

Så gott :) är vegetarian, och vet att det är mums!

Önskar dig en fin torsdagskväll.

Vill du vinna en maileg tomteflicka till ett värde av 800kr? Gå in på http://vitahusetochelvis.blogspot.se/2012/12/vinn-en-maileg-tomte.html!
Lycka till :)

Anonym sa...

Åå va duktig du är!!Ser jätte smarrigt ut,
riktigt inspirerande!!Super fin dukning
dessutom.Ja å sillen tillhör väl julbord?;)

Kraam på dig:))

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Nä, det där är inget julbord! Jag håller mig till originalet :-)
Dock är det trevligt att de vegetariska alternativen vuxit!
Sen blir jag nyfiken på sillburken? Vad är den ersatt med?

//Lina

Maud sa...

Oj oj, vad gott det ser ut!! *dregla*

Elma sa...

Vilka bilder du bjuder på.
Rödbetstipset kommer jag sno rakt av :-)

MammaElva sa...

Vad gott det ser ut! Min bror är till och med vegan och äter en massa smaskens till jul. Han brukar lägga in aubergine i senapsröra och det smakar som sill! Han gör också en "julskinka" av tofu med griljering och allt!

Ha en fin kväll!

Lifestyle By Lena sa...

Spännande med en vegetarisk jultallrik, jag är alldeles för dålig på vegetariskt men det ser sååå gott ut.
Kram

sofia PR sa...

Jo jag gjorde en liknande idag... Bilen satt fast så jag tog en promenad till affären för att köpa saffran. När jag kom hem såg jag att jag köpt allt annat än saffran, att man till och med lyckas få med sig hyacinter som inte alls stod på listan men inget saffran, är ju inte friskt?:)
Så ingen saffranskaka a la Philia idag:(

Någonting som jag gillar är västerbotten-paj och hemmagjord rödbetssallad;)

Trevlig kväll snygging!

camilla sa...

Så gott med rödbetor i ugn! Mmm..
De där glasen från ST får min man i julklapp! :)

Kramar

Life´s Silverlining and I sa...

Nu blev jag väldigt sugen på rödbetor i ugn. vegetariskt är jag dålig på. kram Nilla

Queen of Kammebornia sa...

Mmmm, vad gott med de där rödbetorna! Och surkål!!! I like :) Mitt bästa veggistips... till exempel en nötfärslimpa från Cranks, med hackade nötter och annat gott som man bakar i ugnen och skär skivor av. Eller morotspudding. Eller grönkål. Eller kikärtsbiffar. Mmmm, det finns så mycket gott :)

Anonym sa...

Vegetariskt är superbt! MEN rödbetor med salt är mer sommarmat - enligt traditionen iaf. Gott - aboslut...

Är man veggie måste man ju äta även på julen och hitta alt., men annars tycker jag vi i Sverige är lite dåliga på att hålla på och marknadsföra våra fina traditioner och därtill hör ju på ett julbord vissa särskilda rätter såsom julskinka, KÖTTbullar, prinskorv ... Andra kulturer är oerhört stolta och noggranna med att visa sina traditioner. Det tycker jag även vi ska göra - det är inte fult - tvärtom mycket charmigt och vackert!

Elin M sa...

Då tipsar jag om grönkålspaj som är sjukt mycket godare än vad det låter :) Och så har min syster gjort grymma veggobullar med finhackade cashewnötter, hackad persilja och mandelmjöl bland annat, kan tyvärr inte receptet men måste nog tigga om det snart för nu blev jag ju toksugen på dem ;)

Anonym sa...

Jag ser att vinglasen är framme även idag!

Johanna W sa...

Tråkigt att du samarbetar med Hälsans kök och promotar produkter som produceras på ockuperad mark i Palestina i israeliska och därför olagliga fabriker. Trodde att du hade högre moralisk standard än att samarbeta med det företaget. Speciellt nu när Israel har beslutat att bygga över 3000 nya bostäder på palestinsk mark som straff för att de fått observatörsstatus i FN...

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-ny-fn-status-hinder-for-fred

http://www.palestinagrupperna.se/bojkott-desinvesteringar-och-sanktioner-bds/israeliska-produkter-i-sverige

anne sa...

Sill är ju inte vegeteriskt på något sätt?

Anonym sa...

Hej,
tack för goda tips inför jul! Jag är vegetarian och behöver lite mer goda recept att bjuda på, det är sååå mycket fräschare att inte äta kött, speciellt om man vet hur slakten av djur går till...

Har aldrig kommenterat tidigare men jag får så himla mycket inspiration av din blogg, toppen eftersom jag jobbar mycket och inte hinner spana i affärer:)!

Lisette sa...

Ursäkta, men vad är det för idiotkommentar här ovan om att vinglasen är framme? Hoppas att det var ironiskt menat och inte ett antagande att ni dricker vin i tid och otid! Jag dricker mer eller mindre all min dryck ur vinglas, för att jag gillar det och då har jag inte druckit en droppe vin de senaste dryga 1,5 åren pga graviditet och amning.

Helena sa...

Kul att vegetarisk mat borjar vara mer acceptabelt i Sverige. jag har varit veggie i 26 ar nu och alltid haft det problemet nar jag besokt Sverige (svara pa fragor, ar jag sjuk?, oj vad synd att du inte ater skinka... !!!) Om du kollar upp engelska recept finns det mycket jul mat (och annat :o) ) Iallafall hade jag kul & intressant turkisk jul mat idag - hummus med brod forst, sedan en halloumi ost ratt med ganska graddig sas gjord av hackade roda paprikor med spenat (jatte gott!)...! Ibland vill vegetarianer inte ha nagot speciellt som ersatter kottet (alltsa korv osv), men manga olika gronsaksratter ar alltid gott. God Jul till dig!

Anonym sa...

Mums, vad det ser gott ut! Tack för all inspiration. Min dotter är vegeteran och jag vet aldrig vad jag ska bjuda på. Detta ser fantastiskt ut! Tack Petra!

Vänligen,
Marianne

Åsa sa...

Mitt bästa veggotips till julbordet är en fantastisk Janssons frestelse som man gör med Tartex, den där vegetariska pastejen på tub som är lite leverpastejaktig. Receptet finns i en gammal favoritkokbok; Annas Mat!

Tack för en fin blogg : )