måndag 26 oktober 2009

KUNDEN HAR ALLTID RÄTT

.

Jag i min finaste blus dvs Odd Mollys Hearted Tunic!

Jag är så happy just nu! Företaget Odd Molly är verkligen ett riktigt fint och hederligt svenskt märke. Har precis varit i kontakt med en underbart snäll tjej på deras reklamationsavdelning som heter Josefin. Såå trevlig och serviceminded. Mitt ärende var min Hearted Tunic. För att göra en lång historia kort (nåväl):

I "Småstaden" finns det bara en butik som har OM och vi kan väl kalla den "Ferdinand & Room". Där köpte jag min blus (för 1900 kr) och den gick sönder i första tvätten. Ca 6 cm av brodyren runt halsen lossnade ur fållen i nacken. Gick tillbaka till butiken (då jag varit tvungen att reklamera OM plagg tidigare i höst, i en annan butik, så visste jag att det kan man göra om de går sönder) för att reklamera blusen. De som arbetar just då i butiken säger att de ska höra av sig. Det gör de inte. Så efter en vecka går jag tillbaka dit. Då får jag höra att jag hade haft fel kvitto med mig då den lämnades in. Kvittot var ett byteskvitto, då jag bytte ett billigare plagg mot ett dyrare och betalade mellanskillnaden. Helt plötsligt blev jag ifrågasatt pga av detta?! (De vet mycket väl vem jag är då jag är "stammis"...) Den reklamationsansvarige, och butiksägarinnan "Maria" var inte där så jag kom tillbaka ett par dar senare. Då är hon där och jag, som för övrigt har handlat för ett 5 siffrigt belopp i butiken de senaste månaderna, får då höra följande av henne:

"Man kan inte få en ny bil av BMW när den man har går sönder. Det är samma sak med Odd Molly plagg har OM själva sagt"

"Man reklamerar bara plagg som har trasiga brodyrer eller handsydda har OM sagt"

"OM är jättehårda på reklamationer och godkänner dem nästan aldrig"

"De dyra (jag tyckte denna blus var dyr) handsydda OM plaggen för 10 000kr kan man ställa högre krav på"

"Man kan inte lämna tillbaka ett plagg bara för att man ångrar köpet"(Hej! Blusen var sönder!!!)

Sen det bästa...."Jag ringde och pratade med ---- på OM och berättade att vi hade lagat blusen och att det inte syntes någonting (jag hade sagt att jag inte ville ha en lagad blus!) så då sa de att man självklart inte kan returnera en felfri blus!"

Snygg hemmaknåpad lagning va??? Jag är verkligen dålig på att sy men detta kunde jag gjort bättre, jag lovar.

Jag har idag, som sagt, själv pratat med Odd Molly och de hade full förståelse för min önskan om nytt plagg + blev väldigt förvånande och brydda av att denna "Maria" uttalar sig på detta viset om deras företag. Söta OM-Josefin letade reda på en Hearted Tunic i Chalk i strl 1 (den sista tydligen:) och skickar den till.... "Ferdinand & Room"! Jag får en ny! Kunden h a r alltid rätt! Yippie!

En uppmaning till er goa OM-tjejer, som jag vet är är här inne ibland. Prata med OM själva om nån butik strular vid en ev. reklamation, de är verkligen supertrevliga!

..

18 kommentarer:

Ludvigsdal sa...

irriterande som sagt det är inga billiga plagg! kan ångra att jag gav med mig så lätt och har nu kastat min blus...Men sen kanske OM ska meddela sina återfsg vad som gäller. Har nämligen haft samma strul med Gant Dom säger till os en sak sen ett annat till kunden och man vill ju alltid göra det bästa för kunden för man vill ju inte förlora en kund. Tack för en inspirerande blogg. Kram Anette

Anonym sa...

Hm, har själv drivit en butik med inredning tidigare. Vi var "hårda" (men med känsla givetvis) och så men när det kom till reklamationer, det godtog vi alltid.
Kunden fick ny vara eller pengar tillbaka. Sedan är det upp till oss att driva saken mot vår leverantör. Det ska inte kunden behöva göra! Obegripligt att hon sa så och drog en liknelse om BMW. OCh jo, BMW skulle ta tillbaka bilen om det var ett fel på den, inte om man krockat den, givetvis inte, men om det var något tillverkningsfel på den så skulle de göra det!. Det handlar om att vårda sitt varumärke helt enkelt.
Karin

Lisa sa...

Bra gjort!!

modellmini sa...

Otroligt dåligt av det företaget !!! Går ett plagg sönder så ska du ha ett nytt plagg, så är det bara! Och nu pratar vi om en tunika för 1900:- sek (jag har själv en likadan i lite lilac-nyansen) och inte om en HM-tunika! Gud vad ARG jag hade blivit på den butiken !!!!!!!

KRAM modellmini

Angelica sa...

Hej
Jag tycker det är märkligt att kläderna inte håller när man betalar så mycket. Hade tänkt köpa något från Odd Molly men nu vet jag faktiskt inte om de är värt pengarna eller??
Tack för en fin blogg!
kram Angelica

Patricia sa...

You go girl!!

everydaymolly by bina sa...

Vilken usel återförsäljare!

Viktigt att protestera när plaggen inte håller måttet.

Hurra för OM-kontoret som lyssnar!

Loppisliv sa...

Go Girl!! Bra gjort av dig att ringa direkt när de strulade i affären. Det lönade ju sig, och fattas bara annat. Lagningen på blusen som de gjort såg ju förfärlig ut och inte acceptabelt för en blus i den prisklassen. Skönt att det ordnade sig till slut. Kram P

Linda sa...

bra gjort och FY för snorkiga butiksbiträden! vore jag du skulle jag handla kläder på att annat ställe i fortsättningen, där personalen uppskattar sina trogna kunder.
tusen tack för en fin blogg!

Emma sa...

Jobbar själv i butik, och såklart har alltid kunden rätt. Och just när plagget är Sönder! Härligt att du fick rätt och en ny blus, precis som det ska vara tycker jag!

Anonym sa...

Jag tycker gott du kan skriva ut det riktiga namnet på butiken! (Jag bor i samma stad som du och känner mycket väl igen bemötandet, grrr!!)

Jag vet flera fall där kunder namngett företag som strulat i sina bloggar och sedan fått upprättelse tack vare detta, trots att det varit "omöjligt" innan.

Skönt att det löste sig, men jag tycker ändå att L & B kan behöva en knäpp på näsan!

Kram!

/Sofia

Det ljuva livet i stan sa...

Hej,

Tråkig historia med blusen, men kul att det löste sig! Själv har jag precis upptäckt Odd Mollys underbara kläder, men har faktiskt inte ett enda plagg ännu pga av de höga priserna. Sitter och försöker göra något fint fynd på Tradera!

Kram Frida

Stjärnor & Champagne sa...

Attans vad arg jag hade blivit om det hade varit jag som hade blivit behandlad på det sättet. Jag skulle aldrig handla där mera utan åka någon annanstans. Bra gjort av dig, bra att veta att man kan ringa till dom istället.

Kram Anne

Anonym sa...

Personligen så AVSKYR jag alla som arbetar i den där butiken! Jag åkte till Göteborg och handlade min OM jacka - även om butiken här i Västerås hade den samma...

Anonym sa...

Tycker absolut att du ska namnge butiken - de får själv stå för hur de har uppträtt!

Pethra sa...

Hade jag varit i dina kläder så hade jag aldrig mer handlat i nämnda butik. De borde veta bättre, om inget annat så för att behålla sina kunder. Bra att du stod på dig!

Anonym sa...

Jag tycker det är skamligt att de gör så mot dig när du har handlat för så mycket pengar i deras butik. Vad jag förstår bor du inte i en storstad och då ska man nog som butiksägare hålla hårt i de kunder man har. Personligen skulle jag aldrig mer handla i den butiken. Jag har själv en butik på min bojkott-lista trots att de har underbara saker och det var en av mina favoriter under många år. Men de betedde sig så illa mot en väninnas dotter och tvingade henne att betala ett dyrt fat som gick sönder när hon råkade komma emot den. De skällde ut henne och tvingade henne att ta fram plånboken och ge dem innehållet där i och sedan komma tillbaka med resten. Hon var bara 13 år och blev helt livrädd! Det var så illa skött så sedan dess vägrar jag att gå dit.

gry sa...

Tusen takk for tipset.:-) Jeg har selv den samme tunicaen i "almoust black" men har enda ikke vasket den.:-)