lördag 28 maj 2011

GÅRDAGENS RISOTTO

.
.

Hmmm, ser kanske så inspirerande ut men det var så himla gott! (Det är inte köttbullar med potatismos på bilden fast det ser ju nästan ut som det:)



God Kväll raringar!


Home alone (nästan)! Helt själv är jag förstås inte för jag har ju tre små skatter som ligger i sina sängar och sussar så sött däruppe:) 
H är på fest så ikväll har jag och skatterna myst med spel, tända ljus, film och massa godis hela kvällen. Men som sagt nu sussar de och mamma har egotid dvs här vankas romantisk komedi med Ben & Jerryglass som sällskap (favvisen Cookie dough mmm) Men först ett Risottoreceptet som jag lovade er!

Skaldjursrisotto:

4 dl Avoriris
12 dl fisk eller skaldjursbuljong
2 scharlottenlökar
1 pkt saffran
2 dl vitt vin
hummer eller krabba
räkor
pilgrimsmusslor
sparris
vitlök
olivolja
smör
riktigt god Parmesan.

Gör först Risotton. Utförligt recept brukar alltid stå på Avoririskartongen men i korta drag ska man först fräsa löken och saffranet i riktigt rikligt med olivolja (typ 1 dl). Sen fräser man riset så att det blir genomskinligt och efter det har man i vinet i risblandningen. Det får helt koka bort innan man har i buljongen. Ta i ett par dl åt gången och låt det koka in innan du tar i ny buljong (tar ca 20 min). Skaldjuren grillas snabbt och sparrisen åker ett varv i stek pannan med flingsalt och vitlök. När Risotton kokat klart så har man först i  parmesan och en stor klick smör + saltar och pepprar. Efter det - i med skaldjuren et volia - middagen är klar! Såå fantastiskt gott:)


Hoppas du har en riktigt bra kväll!?


Vi ses imorgon!


KRAM


.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ser gott och fint ut!

Men tävlingen? När dras vinnaren? Kanske imorgon? HOPPAS ;0)

Ha en fin mors dag!

Kram Nyfiken

Chris sa...

Receptet ska jag prova , låter sååå gott!
Ha en bra Mors Dag, ALLA!

ROXANNA - KAMP EFTER CANCERN sa...

ojoj gott och vackert..

Anonym sa...

Det var verkligen gott, trots att jag bara hade räkor att ha i hemma! :) Tack!