fredag 2 mars 2012

FLOWER POWERCHILD

.
.
.


Hippies!?:)





Todeloooo!




Fredagsmorgon och jag sitter med nybryggda latten framför morgontv:n alldeles själv just nu för resten av la familia soover så sött forfarande:) Idag får det bli Scones till frukosten och sen blir det utflykt!

Igår fick jag ett paket på posten med den klänning som jag suktat mest efter sen springbilderna kom från mina favvoföretag nämligen Chill Norways Oxford Dress.
Superfin på och jag känner mig lite så där "hippie-chill" skön i denna (var ju tvungen att prova direkt med mina Hunters till:) Ska användas i sommar på Gotland när jag cyklar på grusiga små vägar efter havet med doften av hällarnas örter i näsan och vinden i håret... Tycker ni att jag är lite flummig nu så är det inte så konstigt, jag har sånt påbrå haha:)

När jag var liten så hade älskade mamma den stilen som var inne  på "radikala 70-talet" med sjal på huvudet och långa indiska klänningar och träsandaler på fötterna. Vi bodde i Stockholm och gick på Gärdetfesten och hade finska och danska designmöbler och bar Marimekko, Mah-Jong och Polarna & Pyret i radikalrött och hela långa barsndomssomrarna var vi hippies på Gotland. Papsen var inte riiktigt lika hängiven stilen och när mamma inte var med så lyssnade vi på Abba på högsta volym i den amerikanska stora jeepen vi hade haha (var man som mamsen så lyssnade man inte på populärmusik och så klart skulle man helst inte åka amerikanskt. Allt med Usa var nämligen superdåligt så ingen Oboy eller Coca cola eller Barbie tex var ok. Däremot var det mycket Nationalteatern och Wiehe som spelades hemma och oändligt med de godaste hembakta gifflarna ni kan tänka er som vi fick äta hur mycket vi ville av och hur ofta som helst utan att fråga först:)

Sen flyttade vi till Småstaden och alla andra hippiechild på min gata i Storstan försvann och vi hamnade i ett område där alla, precis alla hade exakt samma stil och jobbade på samma företag. De bodde i radhus/mindre likadana villor, hade likadana kläder och tyckte lika om det mesta och var verkligen inte medvetna eller  proggiga.  Min familj bodde på en gård utanför sjäva "byn" och yes, det var nog minst sagt lite Änglagård över oss(och söta mamsen var tom såå lik Helena Bergström på den tiden:) Men så blev det 80-talet och papsens företag växte och vi fick Coca Cola och kläder från Kenzo och Mulberry och mamsen blev posh! Men det är en annan historia:)


.



Jag tror att min uppväxt resulterat i att jag har ganska svårt att förstå sk fackmänniskors tänk. Ni vet de som tycker att allt måste vara på det ena eller det andra sättet, att man ska vara på ett visst vis och att man måste välja en stil och hålla benhårt fast vid den och alla som tycker annorlunda har fel Att inte istället kunna känna att jag gillar nog lite av både det och det, både att spela ex golf och spela teater. Gillar både det  som är posh och det som är basic. Jag kan njuta av Stureplan och glitter och jag kan tälta i fjällen och jag kan gilla tennis och att drejja. Och alla andra får göra som de vill och jag kan lyssna på dem och deras intressen och inte tycka att "de är ju såna där" du vet. Lite samma här på bloggen faktiskt, det speglar ju hur jag är som person. Oftast finns det ju faktiskt något vackert och intressant i det mesta och i de allra flesta?  Eller vad tycker ni?



Nu ska jag sluta flumma och ta tag i frukostfixet här!



Ha en strålande start på fredagen sweeties!


KRAM




84 kommentarer:

LIFE by TESS sa...

Tack för ett intressant fredagsbloggning! Du verkar vara en riktigt härlig person Petra och jag önskar dej allt gott!

Fredagskramar

Att vara någons fru sa...

Great minds think alike! Har också fastnat för klänningen. Och jag är helt med dig - det behöver inte finnas några "normer"

Anonym sa...

Såå kul att du delar med dig av livet. Ja, det är så sant som du säger. DEt är så många som har förutfattade meningar om de mesta och har svårt att se "bara " människan som den man är. Uppskattning är viktigt och att dela med sig, våga vara öppen och se, lyssna och lära av varandra. Vi måste bli bättre att ta hand om varandra, särskilt vi tjejer som är väldigt duktiga på att kritisera våra medsystrar. Ta hand om varandra och var rädda om varandra och vårda vänskapen är viktigt. Kram till dej P som peppar oss på bloggen med att göra just detta.Önskar dig P en fantastisk fredag! Hälsningar Kamilla

Anonym sa...

Såg att ni hade en barnflygel i matrummet. Har tänkt köpa en sån till sonen men undrar så hur de låter. Är det bra ljud i dem?

Du verkar ha haft en underbar uppväxt. Och blivit en helt underbar person.

Hoppas att du får en toppen fredag.

Kram
Pernilla (Alfreds mamma)

Jamblinne sa...

Bra skrivet!

Jenny sa...

Tack för dina härliga och personliga fredagstankar! Du fick mig på gott humör! Skulle fler tänka som du, att var och en ska följa sitt eget hjärta och sina egna önskningar, skulle vi må så mycket bättre!
Önskar Er en fin fredag och helg!

Anonym sa...

Hej!! Sååå kul att läsa!!! Gärna mer sånt, inte alls flummig!!!! Fram för icke fördomsfulla människor!!! I like!!!! Har sagt det innan , och säger det igen, du verkar var en väldigt snäll person, det kände jag igen när jag läste detta!!! Stor kram Lisa S i H-viken. Ha en strålande dag i solen

Anonym sa...

Underbart blogginlägg, du gör min fredag;D
Hälsningar Beijan

Anonym sa...

Skönt med lite fredags flum!
Kram Annsofie

Anonym sa...

Amen ;) ;)

Anonym sa...

Väl talat :-)
Trevlig helg !
Kram från Petra i en annan småstad

Anonym sa...

Vilken härlig start på morgonen att läsa ditt blogginlägg :) Tack för att du delade med dig.
Kram Jessica

Anonym sa...

Det var den mest underbara bloggtext jag läst. Berörde mig mycket. Du verkar vara en otroligt sund människa och jag önskar dig allt gott i fortsättningen.
Kram!

Jessica sa...

Helt spontant...jag ÄLSKAR DIG och din blogg = )

Du skriver på ett uuuunderbart sätt, det här få jag läsa sen igen...när det inte hänger 2 st i morgonrocken..

Ha en uuuunderbar fredag & en härlig utflykt = )

Kram Jessica i Göteborg

Malin sa...

Vilket härligt, målande inlägg! Fick upp massor av bilder framför mig.

Och den där klänningen! Fantastiskt fin. En sån vill jag också ha, till primeboots en sommarkväll!

Tess - Istla.se sa...

Härligt blogginlägg!
Ha en trevlig fredag och helg.

Anonym sa...

Men hallå där!
Man tackar för underhållande läsning. Du verkar vara en riktigt go tjej du - gott om kosing men står stadigt i myllan med dina Hunters :)
Kram på dig och ha en fin helg....

Isabelle sa...

Fina du! Jag ska också till underbara Gotland i sommar! Åh, vad jag längtar! :-)

Anonym sa...

Jag tycker att dina åsikter/tankar, denna fredagsmorgon,är varma och kloka. Tack för en underbar blogg.

Önskar hela din familj en trevlig helg.

Bettan

Beautifulosophy sa...

Jättekul läsning! Jag brukar tänka; make your life memorable, and make it yours!
Happy Friday!

Maria i Lilla villa vita sa...

Så underbart skrivet, kanske det bästa någonsin, tack!

Ha en underbar fredag kära du!

Kram Maria

Anonym sa...

Hej! Vilken uuunderbar text, den gör min fredag. Jag fick också en massa bilder framför mig om dig och din familj, så fint. Önskar dig en härlig fredag och helg.

Kram Anna från Skåne

Anonym sa...

hej, det är ju just det som gör en människa intressant - att man INTE är exakt som mallen, eller som förväntat utan gränsöverskridande och överraskande! Trevli helg!

Anonym sa...

Diese Gefühle kann ich gut nachvollziehen, es geht mir oft ebenso. Aber man gewöhnt sich daran anders zu sein und ich liebe es anders zu sein. Das Leben wäre langweilig, wenn alle gleich sind.
Mach weiter so, ist ein interessanter Blog und ein sehr süsses Outfit!

LG aus Deutschland

Anonym sa...

Bra skrivet! Och vad fin din nya klänning är. Jag får nästan din Gotlandskänsla i mig när jag läser om cykelturer på grusiga småvägar...Sommarlängtan :)

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Vilket härligt inlägg om din uppväxt.

Klänningen blir perfekt på Gotland i sommar.

Johanna sa...

Vad kul att läsa om hur du växte upp! Fler borde ha erfarenheter från lite olika ställen, stilar och framför allt olika åsikter och olika sätt att vara och att det för den skull inte behöver vara "fel"! Bor i ett så himla konformistiskt område med människor som bara ser saker på ett sätt, vi skulle verkligen behöva fler som dig här :)!!

//Johanna

Linda sa...

vilket fantastiskt härligt inlägg! tack för det! ska bära med mig DEN känslan hela helgen!

Anonym sa...

Underbara tankar så här en fredagsmorgon - jag blev på så gott humör av vad du skriver! Känner precis som du!

Ha en jätteskön fredag!

Martina

pillan sa...

Vilken härlig start på fredagsmorgonen jag fick av att läsa ditt inlägg! Jag var redan nöjd med mej själv efter en händelse igår och nu blev jag ändå mer feel good!

Tack:)

Ha d//PIllan

Anonym sa...

Ditt bästa inlägg - ever!
Bra!
: )

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Hej!

Vilket härligt inlägg! Man ser verkligen kärleken till dina föräldrar i texten. Häftigt att ha växt upp på ett sätt för att sedan landa i en helt annan fas.

Fina och kloka ord. Tror nog att det bor en liten hippie i de flesta, på ens egna vis!

Kram och fin fredag!

Anonym sa...

For et fantastisk menneske du er!!!! Ha en fin dag! Klem Siv

Nilla sa...

Härligt inlägg! och vilken söt klänning. Ha en fin fredag.

Anonym sa...

Det var fina ord! åh va jag tycker om din blogg och du verklar vara en toppen tjej! var till din småstad i helgen med min lilla familj, hoppades lite på att få se dig på stan. hade (om jag vågat) kommt fram och sagt hej=) ha en super härlig helg fina du!
kram fr maria i dalarna

Isa sa...

Vilken härlig historia! Tack! Så intressant och få din historia. Egentligen faller det sig väldigt väl då att du är den du är och dina intressen, bloggen och allt :)

Du verkar ha haft en väldigt bra och trygg uppväxt. Kul att dina föräldrar har hålt ihop, genom karriär och "klassresa" och allt ni har gjort. Jag tycker det är intressnt och se hur människors historia påverkar dom.

Och när du hinner, skriv gärna hur lång du är :) Vill ju gå ner till 60 kg, och om vi är lika långa, ungefär, då skyndar jag mig om jag då kommer att se ut som dig ;)

Ha en skön fredag!
Kram
Isa från Sthlm

Anonym sa...

Underbart blogginlägg!!

Kramar till dig och familjen!!

lugnet sa...

Håller med dig:) Ett tag krockade tankarna att vara kreativ, konstnär och ägna sig åt yoga, med glitter och glamour, skumpa och vackra saker, men det går alldeles utmärkt tycker jag. Så måla tavlor i "städtofs" och gummistövlar, med ett glas bubbel fungerar fint:)Sedan har man kraft till rutiner, jobb och annat!
Ha en underbar helg!
Kram//Ulrica

Weronica - Living by W/Days and Weekends sa...

Intressant hur vi formas av det omkring oss och hur vi också kan omforma oss själva under livets gång. Ha en fin helg!

Sahra sa...

Du är inte det minsta flummig. Tvärtom väldigt sund. Hur fantasilös och tråkig världen skulle vara om allt var lika lika.

Johanna Dolk sa...

Härligt inlägg!!

Linda liljeblad sa...

Åh vilket underbart inlägg!! Tack! Ha en fantastisk helg! Kram!

Mikaela sa...

Alltid lika vackra bilder. Jag älskar att blanda stilar. En stil är egentligen ganska ensidigt. Hoppas ni får en fin vårdag i solen. KRAMAR Mikaela med Liam född 08 och Filippa BF juni!

Mikaela sa...

Alltid lika vackra bilder. Jag älskar att blanda stilar. En stil är egentligen ganska ensidigt. Hoppas ni får en fin vårdag i solen. KRAMAR Mikaela med Liam född 08 och Filippa BF juni!

Titta in hos Thess sa...

Underbart inlägg!!!
Det bästa du har skrivit tror jag =)
Klänningen är underbaroch jätte fina bilder.
Önskar dig en underbart skön fredag med dina nära och kära.

Kram Thess

Anonym sa...

Absolut det bästa inlägg du skrivit. Och vad jag känner igen mig i din beskrivning av din mamma. Så likt min :-) hon kämpade så länge mot coca cola, Kalle anka och McDonalds :-) underbart att läsa. Önskar dug en fin fredag.

Kram

Två Trappor sa...

Instämmer med alla kommentarer ovan om att det var roligt att läsa lite mer om din bakgrund och dina värderingar. Du har haft en privilegierad uppväxt men är ändå ödmjuk och vidsynt. Go girl! :)
Kram och fin helg!

K. sa...

Ja du kvinna, nu tycker jag ju om dig ännu mer.

Känner igen mig sååå mycket i att vilja se/vara alla nyanser och inte "välja" EN färg i livets regnbåge.

Stor kram!

Lajsan sa...

Härligt inlägg!

Camilla sa...

Hej!
Tack för en bra start på min fredag. Visst är det intressant hur vi formas av vår omvärld, men också hur vi själv kan forma oss på "livets väg". Skönt med människor som inte behöver vara som alla andra. Olikheter förgyller livet.
Kram och trevlig helg

// Camilla

Anonym sa...

Vilket underbart inlägg! Håller helt o hållet med dig om att alla inte behöver vara likadana...du verkar vara en mycket ödmjuk och harmonisk person. Älskar din blogg!!!
Hoppas ni får en mysig utflykt! Ha en underbar helg!
Kram Nina R

Anonym sa...

Hej Petra inte bara yta utan även djup, det gillar vi!
En mix som är oslagbar o så spännande att följa! Tack för alla fina bilder o inspiration i hem o kläder!
Ha en underbar helg!
Kram från Soliga Skåne!

Villa Hasselbacken sa...

Hej!
Superbra skrivet! Jag tycker precis som du att det är bra att vi är olika och försöker vara det. Tänk vilken tråkig värld det skulle bli annars.
Superfin klänning, jag blir riktigt sugen jag också.
Kram Lena!

Carina sa...

Tack för att du delar med dig så mycket av dig själv! Din fantastiskt fina personlighet smittar av sig på ett mycket positivt sätt! Tror du gör alla oss läsare till lite bättre människor :). Kram och ha en härlig fredag och helg!

Maria sa...

BÄSTA INLÄGGET EVER!

Trevlig helg!
Maria

Lyckoslanten sa...

Livet formar oss! Tack för den vidsynta och intressanta läsningen! ♥

GRANSTAV sa...

Super kul "flum". Vad kul att höra och att du delar med dig. Man sitter bara och ler när man läser det :).
Man drar en del paralleller till sin egen uppväxt (Inte sådär jättelätt med en mamma som gärna hängde på Gärdet mitt bland alla villor på Lidingö).
Ha en skön fredag :)

elinjosefine - lifestyleblogs sa...

Vilket fint inlägg rakt från hjärtat! Ärligt är roligt att läsa :)

Stor fredagskram från Oslo

Anonym sa...

Det är rätt. Var dig själv bara!

studio karin sa...

haha, P, underbart. Kan skriva under på den här krönikan, ordagrannt! 70-talsfamilj goes posh... Jag ser hela filmen framför mig, med samma företag (fast min pappa i annan bransch, så samma sjukhus då) och alla tycker lika. Att sticka ut där gav lite Småstadens avundsjuka och groll, blandat med mitt eget "jag skiter i vilket" :) Underbart skrivet, STOR fredagspuss!!

Anonym sa...

Så lustigt! Jag tolkade det mer som att det verkade vara viktigt att följa tidens trender än som att ha ett sätt att se på livet. Och att göra indelningen golf/tennis vs spela teater/dreja som att just dela upp i olika fack. Men att välja stil- om det nu är tillfälligt eller mer långvarigt- är ju något annat än värderingar och livssyn. Trevlig helg!
MP

Anonym sa...

Du är ju bara så underbara, vilket härligt inlägg. Blev på så bra humör när jag läst detta.

"Ska användas i sommar på Gotland när jag cyklar på grusiga små vägar efter havet med doften av hällarnas örter i näsan och vinden i håret..."

Kan nästan känna vinden och dofterna redan nu, du skriver så fint.

Hoppas du får en fantastisk fredag.
Kramar Julia

Concept_By_Sarah sa...

Vilken cool mamma du har:-) - underbara tankar en solig fredag! Ja finns ju inget tråkigare än att trycka in sin personlighet in en mall och att alla ska vara likadana och följa ett mönster. Nej bättre leva dagen som man känner för! Tycker det svenska samhället har väldigt mycket av att allt ska vara lika, kläder, möbler, hus, mat... känns lite friare när man kommer mer söderut (fast här har vi andra nackdelar också:-). Ha en underbar helg, soliga kramar ifrån Schweiz

Anonym sa...

precis så tänker jag me!!!

Anonym sa...

Kul att "lära känna dig" lite mer. Jag inspireras för det mesta av din blogg & nu gör jag det ännu mer:)

Anonym sa...

Du ser bara helt bra ut i Hunter gummistövlar. Däför är jag alltid glad när du bär gummistövlar pa dina bilder. De gav mig sa mycket, att jag för en tid ofta langsamma Hunter stövlar - Jag älskar dem ocksa!

Josephine

Anonym sa...

Vad du ville säga med ditt "flummiga" inlägg var alltså att du inte dömer folk. Det var för sött, hihi :) Kram kram på bästa da´n /Linda

mitt liv som jag sa...

Så bra skrivet av dig! Finns inget rätt och fel, mår man bra så är det bra!!!

Som vanligt, jättefina bilder!
Ha en skön fredag! Kram Jennifer

Unknown sa...

You look lovely and I like your outfit, it is so good to see you wearing your Rubber Wellingtons, I love them.
Kisses
Julie

Anna sa...

Men hej, vilket härligt blogginlägg! Jag ryser av välbehag vid beskrivningen av cykelturen på grusvägarna.

Härlig inställning till att inte fastna i ett "fack"!

Trevlig helg!
Kram från Anna

Anna-Panna sa...

Härlig läsning! Kul att du öppnar upp dig lite mer o bjuder på dig själv ;)

Ha en underbar helg - vi hoppas på fortsatt vårväder :)

Kramis.

Anonym sa...

haha! det va de bästa du sagt på länge!
Du har verkat rätt enkelspårig tidigare! Och man får lätt uppfattningen att du dömmer andra rätt hårt som inte faller inom dina ramar! det är ju dina ord vi läser och inte dina handlingar........och tolkningen gör vi olika vi läsare......
Go on......do as you like.....but think twice....

Anonym sa...

Hej vännen, underbart beskrivet!
Kram Charlotta

Anonym sa...

Den moderna familjen den kan vi tolka på olika vis... Men visst borde vi ALLA tänka på att följa våra egna behov, känslor och smak!? Inte "undrar vad andra tycker&tänker"
Många vill passa in i samhället och vara som alla andra... Typiska latte morsan med Odd Molly och hunters blandat med nybyggt hus/ BMW kombi och tuja häck!!;-) gillar din blogg skarpt Petra men visst är din blogg mkt lika andras med "samma intressen" där ni faktiskt skriver väldigt lika. Vart hittar du din inspiration ifrån, för den kommer också någonstansifrån... Bloggar skapar på gott...och ont...
Trevlig helg fina du!

Anna Siirtola sa...

Fin intressant text! Även om jag inte tycker att det är så mycket fjälltältning och drejning i bloggen... Kram!

Mitt Liv- Across the Pond sa...

Intressant inlegg idag! :-) Klenningen er verkligen en fin och avslappnad modell.
Ha en bra helg!

Kram!

livinganddreams.blogspot.com sa...

I love flum! Feel free to be just the way you are!
Glada, fördomsfria och kärleksfulla människor!
Lyllos dig som verkar haft en sådan härlig uppväxt!

Je táime hippie deluxe! :)

Kram!

LIVSGLITTER sa...

Så söt klänning och minst sagt intressant läsning. Gillar när man delar med sej av sina minnen och barndom. Man får en liten annan bild av personen bakom skärmen då. Ha en fin dag.

Anonym sa...

Hej Petra!!

Följer din blogg. Missförstå mig inte nu men det här var bland det bästa du skrivit på länge. varför sätta in mskor i fack? Där håller jag så med dej och det gör vi alla alldeles för ofta. Bra skrivet!!!
Kram till dej och din fina familj

Anonym sa...

Håller med alla tidiagare inlägg - Underbar och fantastisk målande läsning!!! Du verkar vara en helt fanstasisk person med så härliga åsikter! Älsakr när folk "vågar vara sig själva och ha egna åsikter!. Älskar olikheter i männsikor...
Ha en forsatt härlig helg och tusen tack för att Du förgyller min tillvaro me HoP!

Stor kram Anna. S i Uppsala

Malin - stärnflocka sa...

Åh vad roligt att läsa! Vad härligt du skriver. Ser gatan där du sticker ut och är lite "Pippi" på ditt sätt! Det är underbart med människor som sticker ut! Har alltid haft svårt för det, då jag växte upp på gatan där alla hade samma jeans och samma väska. Men jag har en kompis som pushar på mig och säger att jag ska vara "mer gås"! (skaka av mig lätt). Tack att du inspirerar!!!

Emma R. sa...

Vilket underbart inlägg, detta gör mig glad och får mig samtidigt att känna mig mindre ensam(!). Jag har, som du, väldigt svårt att må bra av att placeras in i fack. Jag älskar vackra, gärna dyrbara saker och fina kläder, MEN, samtidigt älskar jag att bara helt otvunget vara, påta i trädgården och greja med lera, jag har flera olika sidor som jag bara måste bejaka för att känna mig hel. Jag är både hippie och posh, och det var så himla skönt att läsa ditt inlägg och även kommentarerna till. Tack fina du!

Lina sa...

Du skriver så härligt!!

Jag skall också köpa ett par Hunters så kanske vi "sommargotlänningarna" ses på varsin rostig gammal damcykel längs kusten ;)

Kram Lina

Anonym sa...

Långt ifrån en viktig kommentar men oboy är inte amerikanskt, det är ju från sverige :) haha!